Freya waarschuwt voor ,,koopjes''

Freya waarschuwt voor ,,koopjes''
Nieuw onderzoek door de diensten van minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche leert dat de consument vaak wordt bedrogen aan de kassa. Zo leert de jongste prijzencontrole dat het nadeel van de koper vooral bij afgeprijsde artikelen fors toeneemt. ,,Kan niet'', zegt Van den Bossche. ,,De juiste prijs moet vanzelfsprekend zijn. Dat is nu helemaal niet het geval.''

Sinds vijf jaar voert de economische inspectie (nu: Algemene Directie Controle en Bemiddeling ) controles uit in winkelketens. De controle van vorig jaar over 2003 toonde een gemiddeld verschil van iets meer dan vijf procent aan tussen de prijzen in de rekken en de uiteindelijke optelsom van het kasticket, en dat doorgaans in het nadeel van de consument. De ADCB had het toen over ,,systematisch te veel aanrekenen''.

In mei vorig jaar, toen die kassafraude in het nieuws kwam, reageerde Freya Van den Bossche al zeer geprikkeld in Het Nieuwsblad op Zondag . ,,In plaats van waarschuwingen komen er boetes.'' Nadien stelde ze de follow-up controles eventjes uit, omdat de sector beloofde deze kwestie zelf bij te stellen. Vandaar dat de ADCB-inspecteurs pas in oktober en november van vorig jaar uitrukten. Ze controleerden 249 handelszaken , waarvan de helft warenhuizen en de andere helft gespecialiseerde handelszaken: doe-het-zelvers, tuinbouwcentra en elektro- en telecomwinkels. Zowel niet-afgeprijsde als afgeprijsde artikelen werden gecontroleerd. De algemene slotsom: er is nauwelijks beterschap, integendeel, en zeker bij ,,koopjes'' moet er worden opgelet.

Dure doe-het-zelvers

In de warenhuizen werden bij dit onderzoek 9.960 niet afgeprijsde artikelen gecontroleerd. Daarvan kwam 4 procent niet overeen met het kasticket. Bij de afgeprijsde artikelen liep dat op tot 4,13 procent. Nog meer waakzaamheid is geboden aan de kassa's van doe-het-zelfzaken, tuinbouwcentra en elektrowinkels. Bij een doe-het-zelver betaalt een haastige consument nog steeds 6,1 procent te veel aan de kassa. Een tuinder rekent 3,1 procent te veel aan. Een elektro- en telecomwinkel ,,sjoemelt'' ter waarde van 2,64 procent op de uiteindelijke rekening, dat is beduidend meer dan de 1,8 procent van het jaar voordien. Een ,,koopje'' in een elektronicazaak kan aan de kassa onverhoeds nog duurder uitvallen dan gedacht.

,,Veel consumenten hebben bijzondere aandacht voor afgeprijsde artikelen. Maar het prijsverschil aan de kassa is duidelijk vaker in het nadeel dan in het voordeel van de consument'', stelt Freya Van den Bossche opnieuw vast. ,,Dit is een onthutsend resultaat. Het kan niet langer dat de consumenten een foute prijs betalen. Hij en zij moeten erop kunnen vertrouwen dat wat zij op de rekken lezen, ook is wat zij aan de kassa betalen.''

Affiche in de etalage

Grote winkelketens werken meestal met scanning . Dit laat toe op een efficiënte wijze het juiste ticket af te drukken. ,,Veel winkels bewijzen dat dit kan. Nalatigheid, ook als het niet om grove fraude gaat, kan niet langer door de beugel.'' Vorig jaar dreigde de minister met boetes. Ze houdt zich aan die belofte. ,,De boetes worden verhoogd voor die winkeliers die willens nillens opnieuw de rechten van de consument met de voeten treden.''

Winkelketens die in de fout gingen, worden opnieuw gecontroleerd. ,,Voor winkelketens die jaar na jaar in de fout gaan, overweeg ik bijkomende maatregelen. De consument heeft het recht om te weten wie wel een juiste prijs aanrekent en wie niet. Als boetes niet helpen, denk ik eraan om de namen van de winkeliers die jaar na jaar over de schreef gaan, bekend te maken. Bijvoorbeeld via een affiche in de etalage van de winkel.''

Freya Van den Bossche wil de winkels die het wel goed doen een pluim geven. ,,Want de consument heeft natuurlijk ook het recht te weten waar hij wel de juiste prijs betaalt.''

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees