Cartoonist Karl Meersman stelt beroemde gezichten tentoon

Cartoonist Karl Meersman stelt beroemde gezichten tentoon

Cartoonist Karl Meersman is sinds een jaar samen met ,,Ombuds-Lies'' Martens. Foto: © Gary BREYSSEM

Toen Karl Meersman dertien jaar was, weigerde de jury van een tekenwedstrijd zijn inzending omdat ze niet konden geloven dat hij de tekening zelf had gemaakt. Karl kreeg echter een tweede kans: onder de ogen van de juryleden mocht hij zijn tekening opnieuw maken. Hij won. Dertig jaar later stelt de cartoonist een selectie van zijn beroemde gezichten tentoon.

Soms ga ik in Brussel naast een dakloze zitten, geef ik hem wat geld en vraag ik wat hij daarmee gaat doen. Als zo'n dakloze je dan zijn verhaal vertelt, hoor je van alles. Blijkt dat die vrachtwachtwagenchauffeur de maatschappij de rug heeft toegekeerd na een zware veroordeling omdat hij een kind heeft overreden. Dan begrijp ik waarom die man niet meer naar de tandarts gaat, zijn baard laat groeien en zichzelf niet meer verzorgt. Dan vind ik zo iemand er niet langer vuil en lelijk uitzien. Als tekenaar krijg ik zelfs een bepaalde vorm van respect voor die man. Lelijke mensen bestaan niet.''

De tekeningen van Karl Meersman (43), huistekenaar van Trends Magazine en Focus Knack , zijn van een gedetailleerde precisie dat het bijna ongeloofwaardig wordt. Als televisiegezicht Lies Martens, met wie hij sinds goed een jaar het leven deelt, zijn ingescande tekeningen op het computerscherm tot 200 procent uitvergroot, lijken de ogen van Hugo Claus wel gefotografeerd. Die zin voor detail zit er bij Meersman als van jongs af in. Hij behoort al tot de derde generatie van schilders-tekenaars, en herinnert zich nog hoe hij als dertienjarige deelnam aan een tekenwedstrijd. ,,We hadden met zowat het hele gezin meegedaan. Een week voor de proclamatie van die wedstrijd hadden we nog niets gehoord van de organisatoren. Toen mijn vader informeerde, kreeg hij te horen dat de jury mij gediskwalificeerd had. Die tekening kon niet van een dertienjarige zijn. Ik kreeg toen een tweede kans: ik moest de tekening opnieuw komen maken, in het bijzijn van de jury. Ik won de eerste prijs: 75.000 Belgische frank, veel geld in die tijd.''

Zijn vriendin Lies Martens bedient de computer, en dat is niet echt toeval. ,,De tekeningen die ik maak, kan je niet op computer maken. Techniek is en blijft de basis. Een voetballer zonder techniek kan ook niet goed functioneren. Een kleine tien jaar geleden, toen al die tekenprogramma's op computer op de markt kwamen, heb ik de beslissing genomen: ik blijf met potlood en penseel werken. Het ambacht dat ik na al die jaren een beetje onder de knie begin te krijgen, kon ik niet weggooien.'' Hij lijkt er zelfs wat maniakaal in, als hij een vel Steinbach-papier streelt. ,,Dat bewerken ze nog met de hand. Toen ik onlangs van de verdeler hoorde dat ze de papierkwaliteit van 300 gram niet meer zouden fabriceren, heb ik prompt zijn hele voorraad opgekocht, meer dan 600 vel.''

Ja, hij heeft al een zelfportret gemaakt. ,,En ook laten maken. Op kunstenaarsmarktjes in Parijs of in Italië laat ik me wel eens portretteren door een sneltekenaar. Ik ben een dankbaar object voor karikaturisten: alles aan mij kun je overdrijven. Ik heb spleetogen, konijnentanden, spitsoren, een bles waar je aan kan trekken. De snit van mijn gezicht, zeg maar. Ik vind dat helemaal niet erg.''

,,Weet je wat mij het meeste fascineert? We zijn met zes miljard mensen op de wereld. Alle zes miljard hebben we twee ogen, één neus, één mond. En toch zijn we allemaal zo verschillend. Dat het verschil in zulke kleine dingen zit, dat fascineert me. Dat zoek ik op. Ik hou echt van het portret en de persoonlijkheid van een gezicht. Als tekenaar teken ik mensen, maar in feite is het de tijd die de mensen tekent.''

Famous Faces. Van 13 april tot 15 mei in Galerie Berko. Bodenbroekstraat 2-4, Grote Zavel, Brussel. Elke dag van 11 tot 18 uur, zondag van 11 tot 14 uur. Maandag gesloten.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees