Voormalige RMT-ferry verhuist weer naar Frankrijk

Ostend Spirit verlaat thuishaven (bis)

Ostend Spirit verlaat thuishaven (bis)

Dit verdwijnt uit het Oostendse straatbeeld: de Ostend Spirit verkast naar Frankrijk.dji Foto: © Dominique Jauquet

OOSTENDE - De Ostend Spirit heeft de Oostendse haven definitief verlaten. De terugkeer van de voormalige RMT-ferry naar Oostende heeft precies één jaar geduurd. TransEuropa Ferries en LD Lines hebben hun samenwerking voor de verbinding met Ramsgate stopgezet.

De terugkeer van de voormalige Prins Filip naar Oostende is van korte duur geweest. Precies één jaar nadat het vlaggenschip van de RMT - tot grote tevredenheid van veel Oostendenaars - terug was gekeerd naar zijn thuishaven, verlaat de ferry Oostende opnieuw.

TransEuropa Ferries en de Franse ferrymaatschappij LD Lines hebben hun commerciële samenwerking, die in maart 2010 begon, stopgezet. TransEuropa Ferries was verantwoordelijk voor het vrachtverkeer en de scheepsoperaties op de verbinding Oostende-Ramsgate, LD Lines stond in voor de passagiersmarketing. Na een jaar bleek de ferry echter te groot te zijn voor het traject. De verhoopte stijging van het aantal passagiers bleef uit en het vaartuig was met de hoge stookolieprijzen niet meer rendabel voor deze lijn.

'We waren heel tevreden met de samenwerking tussen TransEuropa en LD Lines, maar we moeten rekening houden met de huidige marktomstandigheden. De vereisten voor de tonnage hebben een rol gespeeld in de beslissing. Beide operatoren zullen wel de mogelijkheden blijven bestuderen om commerciële overeenkomsten te hernieuwen en opnieuw samen te werken in de toekomst. Onze huidige schepen, de Gardenia en de Larkspur, zullen de vracht- en passagierslijn Ramsgate-Oostende blijven verzorgen. We zullen ook de markt blijven afzoeken naar alternatieve tonnage voor de vloot', zegt Dominique Penel, algemeen manager van TransEuropa Ferries in Oostende.

De Ostend Spirit heeft intussen de Oostendse haven definitief verlaten richting een scheepswerf in het Poolse Gdansk voor herstellingswerken. Eigenaar LD Lines zal de ferry nadien wellicht inzetten op de verbinding tussen Le Havre en Portsmouth onder haar vorige naam Norman Spirit.

Met het verdwijnen van de Ostend Spirit verlaat het laatste schip van de RMT-vloot de Oostendse haven. De voormalige Princesse Marie-Christine, die vorig jaar nog voor TEF voer als Primrose, vaart tot op vandaag voor Blu Navy tussen het Italiaanse Piombino en Porto Ferraio in Elba, maar zou binnenkort worden afgevoerd naar een Indische sloopwerf. De voormalige Prins Albert, beter bekend als de Eurovoyager in zijn periode bij TEF, vaart tussen Algeciras en Tanger.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio