Wim Vanlessen (30) is de prins van het Ballet Van Vlaanderen

Wim Vanlessen (30) is de prins van het Ballet Van Vlaanderen

Wim Vanlessen: ,,Ik dans met 200 procent overgave, maar daarna is mijn pijp uit.'' Foto: © Koen Fasseur

,,Als je vlak voor het begin dat klassiek orkest klaar ziet staan, dat gigantische decor, al die dansers in die superkostuums, dat geeft een geweldige kick!'' Wim Vanlessen kijkt ernaar uit: komend weekend danst hij de hoofdrol in de nieuwe superproductie van het Ballet Van Vlaanderen, de klassieker Sleeping beauty, op muziek van Tjaikowski. Vanlessen werd in 2003 in Moskou uitgeroepen tot één van de vijf beste dansers ter wereld. Dit is zijn verhaal.

De balletwereld is hard. Ik ben een van de zes hoofddansers van het Ballet Van Vlaanderen - waar we met meer dan vijftig zijn - maar ik kan me niet permitteren om te zeggen: ik ben principal , nu heb ik het gemaakt. Ik moet elke keer opnieuw zorgen dat ik het kan waarmaken. Als iemand in de compagnie technisch zoveel vooruitgang maakt dat hij beter wordt dan ik, dan wordt er rechtuit gezegd: die man is beter, we kiezen hem voor de grote rollen.''

,,Neem de nieuwe productie Sleeping beauty . Vorig jaar is de choreografe naar ons gezelschap komen kijken. Toen was er een auditie en heeft zij in samenspraak met onze directrice beslist wie welke rol danst. Gelukkig is het voor mij goed uitgedraaid. Ik mag de hoofdrol dansen.''

,,Dat is het zware aan het leven als balletdanser. Ik heb heel de typische ballethiërarchie doorlopen, van stagiair over soloïst tot first soloïst , en ik heb nu die titel van principal . Maar als ik morgen op het toneel sta, en ik moet iets doen wat ik niet kan, dan moet ik zorgen dat het gaat. Kan je het of kan je niet? Zo hard is de realiteit. Maar dat is tegelijk het fijne eraan. Als iedereen het kan, is het ook niet 'wauw' meer.''

Ouders vonden het goed

,,Ik was een hyperactief kind. Ik denk dat mijn ouders blij waren dat ik met gymnastiek begon. Tot ik op een gegeven dag voor de keuze kwam: ga ik daar nu mee verder of niet? Omdat er in België niet echt een professionele opleiding turnen was, ben ik ermee gestopt. Toevallig kwam ik toen in contact met een dansgroep bij het college in Neerpelt. Een groep met veel jongens.''

,,Daar ben ik bijgegaan en na één jaar spoorde de lerares me aan auditie te doen bij de balletschool in Antwerpen. We zullen wel zien, dacht ik. Maar ik was geslaagd en men zei me dat ik potentieel had. Ik ben aangenomen voor een proefperiode. Zo ben ik er in gerold en ik ben er nooit meer uitgestapt.''

,,Dat ik balletdanser wilde worden, heeft thuis nooit voor problemen gezorgd. Mijn ouders hebben nooit gezegd: zou je dat nu wel doen? Er was iets in mij dat er uit moest. Via dansen kon dat. Ik heb dat nog altijd. Elke emotie die ik beleef, kan ik gebruiken. Of dat nu geluk, verdriet of verliefdheid is.''

,,In Sleeping beauty speel ik bijvoorbeeld een prins die alles heeft wat hij zich zou kunnen wensen. Maar toch mist hij iets. En dan ontmoet hij de prinses. Om dat allemaal over te brengen, is het goed te kunnen putten uit je eigen gevoelens. Alleen over technische kwaliteiten beschikken, is niet genoeg. Voor rollen die meer diepgang vragen, heb je ook levenservaring nodig.''

,,Het publiek moet er in kunnen geloven. Het moet denken: nu wil ik dat die prins en die prinses samen geraken, dat ze trouwen en het geluk vinden. Dan wordt ballet interessant, dan is het niet oubollig. Dan is het écht een sprookje beleven.''

,,Als kind had ik dat ook. Ik had een plaat met sprookjes, met De gelaarsde kat en zo, en daar kon ik uren mee doorbrengen. Dat wonderlijke gevoel van in een sprookje te zitten, dat is nu hetzelfde, maar dan megagroot. Dat gevoel moet je proberen teweeg te brengen bij het publiek.''

Stoom aflaten

,,Ja, de carrière van een balletdanser is kort. Net zoals die van een topsporter. Ik ben dertig, ik ben nu twaalf jaar bij het Ballet Van Vlaanderen. Maar ik denk er nog niet over na wat ik hierna ga doen. Als je danst, kan je niet bezig zijn met later. Je geest moet helemaal bij dat ballet zijn. Als je ook maar voor vijf procent met iets anders bezig bent, gaat het niet. Je hebt die overtuiging nodig.''

,,Ik dans met 200 procent overgave en als ik hier buitenkom, is mijn pijp uit. Als het gedaan is, wil ik naar huis en andere dingen doen. Mijn familie zien en mensen die niet in het dansmilieu zitten, om alles in balans te brengen. Nee, sporten kan ik niet. Ik zou me kunnen kwetsen en bovendien verandert het mijn spieren en dat belemmert me dan weer bij het dansen.''

,,Ik kan ook een behoorlijk stukje feesten. Dat heb je soms echt nodig. Je kan niet tien maanden aan een stuk strak staan. Je moet af en toe flink stoom kunnen aflaten. Veel artiesten hebben dat: je vergt zoveel van jezelf, dat er ook een reactie moet zijn. Het maakt het leven best intens.''

,,Ik ga verder zo lang als ik dat kan. Is dat nog 4, 5 of 8 jaar? Ik neem het zoals het komt. Ik zou het misschien leuk vinden daarna een soort public relations-functie uit te oefenen. Om het ballet te promoten. Ik weet wat het is om danser te zijn in dit land en in zo'n gezelschap. Een compagnie als de onze zou veel meer naar buiten moeten komen. Maar ja, het is moeilijk om dat op een goede manier aan de man te brengen. Want je mag het niet commercialiseren, dan verlies je de kunst. Hoe dat te doen? Dat intrigeert me wel.''

Vlaanderen mag trotser zijn

,,We hebben in elk geval verschrikkelijk veel geluk met onze nieuwe directrice, Kathryn Bennetts. Ze is hier nu een jaar en het is ongelofelijk wat ze in die korte periode heeft gerealiseerd. Door haar komst is het Ballet een totaal ander gezelschap geworden. Het is alsof ik in een nieuwe compagnie zit. Ze kent iedereen in de balletwereld en over heel de wereld kent men haar. Het is een voorrecht zo iemand hier te hebben.''

,,Vergeet niet: het Ballet Van Vlaanderen is het enige balletgezelschap in België, op dit niveau, dat zowel klassiek als hedendaags brengt. Het is belangrijk om dat te bewaren en optimaal te laten functioneren. Dat wil zij ook aan het Vlaamse publiek laten zien: beseffen jullie wel wat hier zit?''

,,Dat is niet makkelijk. Ik vind het soms jammer om te zien dat men in het buitenland stukken trotser is op de balletgezelschappen. Ik zou het fantastisch vinden mocht het hier zo kunnen zijn als in Londen. Daar naar het Royal Ballet in Londen gaan, in Covent Garden? Dat ervaart iedereen als iets bijzonders. Naar zo'n avond kijkt men uit, lang van tevoren.''

,,Sleeping beauty'', vrijdag 16 juni (19.30 uur), zaterdag 17 juni (13.30 en 19.30 uur), zondag 18 juni (15 uur), Concertgebouw, Brugge. Hernemingen in mei 2007 in Antwerpen en Gent. Kaarten: www.tinck.be of 070-22.50.05. Info: www.koninklijkballetvanvlaanderen.be.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees