Club Brugge populairste merk

Club Brugge  populairste merk

De supporters zijn trouw aan hun merk. Foto: © BELGA

In de derde Nationale Merkencompetitie behaalt voetbalclub Club Brugge de titel van populairste merk. De club laat de vorige winnaar, het Duitse automerk BMW, ver achter zich.

Voor de enquête mogen surfers in elke categorie het minst en meest geliefde merk kiezen. Bij de twee vorige edities ging BMW telkens met de hoogste eer lopen. Deze keer mag Club Brugge de trofee voor de Robert Le Plus Populair in ontvangst nemen. Zo'n 1.425 internauten (4,5%) stemden voor de West-Vlaamse voetbalploeg.

Emotionele merken

,,Er zijn in deze categorie enkele aardverschuivingen gebeurd'', zegt organisator Karin De Bruyn. ,,Het is duidelijk dat marketing aan het veranderen is. Mensen doen nu zelf aan nieuwsgaring door te bloggen en te chatten. Ze hebben ondergrondse netwerken waarin ze zelf merken aanprijzen of verguizen. Marketing krijgt heeft heel weinig invloed op en kan dat proces steeds minder sturen, laat staan controleren. Dat verklaart ook het succes van Club Brugge. Dat heeft niks met marketing te maken, maar alles met passie, het groepsgevoel en communities . We zien trouwens dat de hele top-10 uit 'emotionele' merken bestaat."

De onderzoekers stelden ook vast dat het geslacht van de deelnemers invloed heeft op de keuze van het favoriete merk. Bij de mannen was Club Brugge - uiteraard - afgetekend eerste, bij de vrouwen scoorde Esprit het hoogst. Bij de mannen stonden in de top-10 opvallend veel autofabrikanten en voetbalploegen. Bij de vrouwen waren dat kleding- en chocolademerken.

De resultaten van de andere categorieën zijn vaak in lijn met de vorige edities. Zo blijft Visa de absolute nummer één bij de kredietkaarten, is Baileys nog altijd de favoriete sterke drank en vinden Belgen de snoepjes van Haribo nog altijd het lekkerste.

SN Brussels scoort

Toch zijn er ook opvallende verschuivingen. Bij de vliegtuigmaatschappijen stijgt SN Brussels Airlines bijvoorbeeld flink door, vooral ten koste van low-costmaatschappijen als Ryanair en Virgin Express. ,,SN heeft een heel creatieve marketing", zegt De Bruyn. ,,Ze zijn heel sterk online aanwezig met bijvoorbeeld e-cards en virtual marketing. Ze maken heel goed gebruik van de kracht van het internet."

Ook het medialandschap wordt flink dooreen geschud. Op televisie blijft Eén een vaste waarde, maar het zustermerk Canvas zakt naar de derde plaats, achter VTM. In Wallonië is dat omgekeerd: de commerciële zender RTL TVI zet zijn opmars verder, terwijl La Une dieper wegzakt. De Waalse nieuwkomers Plug TV en Be TV gooien meteen hoge ogen, net als de Vlaamse vrouwenzender VijfTV. Ze belanden alledrie meteen in de top-10.

Bij de magazines moet Humo heel wat aan populariteit inboeten, maar het blad blijft toch overtuigend op de eerste plaats. Nieuwkomers als Sport Magazine, Playboy en Ché nestelen zich in de top-10.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees