Skoda en VW vechten broederstrijd uit

© rr

Skoda bouwt heel kwalitatieve auto's maar de Tsjechische constructeur verdient daar te weinig aan en beconcurreert bovendien de meer winstgevende modellen van het zusterbedrijf Volkswagen. Dat is niet naar de zin van de top van het VW-concern, waar zowel Skoda als VW deel van uitmaakt.

Jan Muylaert

Afgunst maakt zich meester van de immense Volkswagen-groep die liefst tien merknamen groepeert. Skoda, de Tsjechische dochter van VW, scoort almaar beter in de kwaliteitstests en steekt de VW-modellen naar de kroon. In een vergelijkende test haalde de Skoda Superb Kombi het van de VW Passat en dat ergert topman Martin Winterkorn mateloos, schrijft het weekblad Der Spiegel. 'Terwijl de Superb meer waar voor zijn geld biedt, beter is uitgerust en nog ruimer is', zegt het Duitse magazine Auto Bild. De testpersonen stelden nauwelijks een verschil vast tussen de Skoda en de VW. Skoda maakt dan ook gebruik van de techniek van VW maar kleedt zijn wagens luxueuzer aan met onder andere een lederen interieur, hout- en chroomelementen en grotere wielen. Dat Skoda de lat hoog legt, mag niet verbazen. Tijdens de Koude Oorlog was Skoda het topmerk van de Oost-Europese autoconstructeurs. Skoda bestaat meer dan een eeuw en was decennia lang met beperkte middelen een meester in de finetuning. Werken bij Skoda is alleen voor de beste technici weggelegd. Maar de autobouwer uit Mlada Boleslav slaagt erin zijn modellen lager te prijzen dan Volkswagen, ook al is de koers van de Tsjechische kroon gestegen tegenover de euro en wordt de productie in Tsjechië dus minder competitief. Dalende winst Mooie resultaten voor Skoda, maar niet voor het VW-concern dat gisteren zijn jaarresultaten bekendmaakte. VW ziet zijn winst met 81 procent dalen tot 960 miljoen euro. Het moet gedaan zijn met de expansiepolitiek van Skoda, want zijn topmodel Superb is een grote concurrent voor de VW Passat en op die laatste wordt veel meer winst gemaakt dan op de Tsjechische limousine, klinkt het in Wolfsburg, de heimat van VW. Met de kwaliteit van Skoda zit het snor, dat kan helaas niet worden gezegd van het industriële luik. De lonen van de werknemers zijn fors gestegen en verschillen maar weinig van de VW-mensen. In de Skoda-fabrieken wordt er minder flexibel gewerkt dan in Duitsland. De Tsjechen hebben als gevolg van de crisis mensen moeten ontslaan terwijl de Duitsers dit probleem opvangen met een aanpassing van de wekelijkse arbeidstijd aan de productievolumes. Omdat de kosten lager moeten, zal Skoda zijn toekomstige kleine gezinswagen niet meer in Tsjechië maar in het goedkopere buurland Slowakije bouwen... nota bene in de VW-fabriek in Bratislava. Wereldleider in 2018 Winfried Vahland, de nieuwe topman van Skoda, kent zijn opdracht: kleinere en minder chique auto's bouwen. De Superb wordt een collector's item want zijn opvolger zal zeker compacter zijn. Met een betere positionering van zijn dochtermerken wil de VW-groep in 2018 wereldleider worden met een jaarproductie van 10 miljoen auto's. De kwaliteitsproblemen van Toyota helpen de Duitse autoreus alvast een handje.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen