63 procent vindt geen informatie in eigen moedertaal

Toeristen blijven in centrum hangen

BRUSSEL - Buitenlandse toeristen vinden in het centrum van Brussel moeilijk hun weg naar de toeristische diensten. Spaans- en Engelstalige toeristen willen meer in hun eigen taal geholpen worden. Ook de samenwerking met de negentien Brusselse gemeenten laat op dit vlak te wensen over. Veel toeristen hangen hierdoor rond op dezelfde plaatsen.

Dat blijkt onder meer uit een enquête die drie Portugese studenten in opdracht van Town Center Management Brussel (TCMB) afnamen bij 250 Brusselse toeristen op Konings- en Albertinaplein, de Zavel en in het Warandepark.

Over het algemeen vinden toeristen gemakkelijk hun weg naar de grote trekpleisters. Maar op de vraag of hij al van de Vismarkt gehoord heeft, antwoordt Felipe, een 26-jarige student uit Valencia die in een reisgids zit te neuzen op de trappen van de Beurs, zelfzeker: ,,Ik blijf hier maar één dag en wilde vooral de Grote Markt en Manneken Pis eens gezien hebben.''

Volgens Yves Devresse, uitbater van café de Monk in de Sint-Katelijnestraat, is dit een probleem: ,,Nog te weinig jonge toeristen steken de Anspachlaan over. Terwijl de buurt rond de Dansaertstraat en de Vismarkt heel wat te bieden heeft.''

Sfeer opsnuiven

Fabian (29) en Cecilia (26), ook afkomstig uit Valencia en genietend van een picknick op de Vismarkt, wilden absoluut meer bezoeken dan de populaire attracties. ,,Je merkt onmiddellijk dat hier minder toeristen rondlopen'', zegt Cecilia. ,,Iemand in het jeugdhotel zei ons dat we hier de sfeer moesten komen opsnuiven. Het is hier inderdaad gezellig vertoeven.''

Volgens de studie van het TCMB vinden de toeristen de bewegwijzering in het centrum van Brussel nochtans toereikend. Al zouden meer dan 63 procent van de ondervraagden de wegwijzers liever in hun eigen taal hebben. Vooral Spaanse toeristen vinden dit een probleem. Fabian tilt daar echter niet zo zwaar aan: ,,Wij kunnen ons goed genoeg in het Engels uit de slag trekken, en bovendien spreken we alletwee een mondje Frans.''

Weinig samenwerking

Philippe Decloux, Brussels Schepen van Toerisme, zit het hoog dat toeristen de vijfhoek moeilijk tot niet buiten komen:,,Ik merk dat er te weinig samenwerking is met de andere gemeenten. Misschien zijn de Brusselaars ook niet fier genoeg op hun stad en doen ze zelf te weinig aan promotie.''

Op de Grote Markt en de Koninklijke wijk, de bekendste trekpleisters, zouden de minder bekende attracties daarom meer moeten gepromoot worden, zeker deze buiten de vijfhoek.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio