Geen interesse voor treinverbinding van Hasselt naar Rijsel

Trein stopt 33keer in 4uur

Trein stopt 33keer in 4uur

Foto: vum

HASSELT - Sinds half december 2004 heeft Hasselt een nieuwe IC-verbinding met het Noord-Franse Rijsel. Een goed idee, zo dacht iedereen, want de NMBS wil het grensoverschrijdend treinverkeer promoten. Na zes maanden blijkt dit een reusachtige flop: geen kat die eraan denkt vier uur in een rechtstreekse trein te zitten, terwijl je via Brussel-Zuid op 2.23uur ter plaatse bent voor dezelfde prijs.

In het weekend is deze intercitytrein trouwens de enige verbinding naar Hasselt voor reizigers uit Tongeren, Bilzen en Diepenbeek en door de talloze vertragingen missen zij vaak hun aansluiting naar Brussel of de kust. Als gevolg van de werken op de Waalse as zijn er tijdens het weekend geen rechtstreekse treinen van Luik naar Antwerpen.

Om de reizigers uit Tongeren, Bilzen en Diepenbeek toch de kans te bieden naar Hasselt, Brussel, Antwerpen of de kust te sporen, werd de lijn Rijsel-Luik op zaterdag en zondag doorgetrokken tot in Hasselt, waar men dan moet overstappen. De rechtstreekse verbinding met Rijsel leek dan mooi meegenomen.

Maar nu blijkt dat niemand het in zijn hoofd haalt vier uur op een trein te zitten met liefst 33 tussenhaltes. Via Brussel-Zuid en de hogesnelheidstrein of Eurostar doet men over hetzelfde traject ruim anderhalf uur minder. Tussen Brussel en Rijsel is er dan geen enkele halte. Op één euro na is de prijs dezelfde.

Aan het loket in Hasselt kon men ons niet vertellen wat een biljet kost want niemand neemt die trein ooit. ,,Wend je maar tot het infoloket. Je kan eigenlijk beter via Brussel gaan'', luidde het.

Voortdurend vertraging

Bijkomend nadeel is dat deze trein omwille van het lange traject en de werken in Wallonië altijd vertraging heeft en reizigers uit het zuiden van de provincie dus steevast hun aansluiting in Hasselt missen met wachttijden van een uur tot gevolg.

Volgens de stationschef is de verbinding slechts interessant tot in Charleroi: de reiziger maakt dan twee minuten winst vergeleken met een rit via Brussel. Of Limburgers daardoor vaker naar Charleroi afzakken, kon men ons niet vertellen: slechts een keer per jaar, tijdens een week in oktober, worden er tellingen van de reizigers uitgevoerd. Intussen reizen zoveel klanten met allerlei passen, dat het onbegonnen werk is een overzicht te maken van bestemmingen uit of naar Hasselt.

Het IC-IR-plan dateert van 1984, werd in 1998 bijgestuurd en zal in 2008 volledig vernieuwd worden.

Limburg heeft het niet getroffen. Een paar voorbeelden: de snelle IC-trein Hasselt-Antwerpen werd een IR-verbinding met tijdverlies door de frontwissel in Aarschot. De IC Genk-Gent stopt onderweg maar liefst 19 keer en van een treinverbinding met Maastricht is voorlopig nog geen sprake.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio