Het einde van Maloja Palace

Christelijke Mutualiteit zet stukje jeugdsentiment te koop

Christelijke Mutualiteit zet stukje jeugdsentiment te koop
Het in Vlaanderen en Zwitserland wereldberoemde Maloja Palace is niet langer eigendom van de Christelijke Mutualiteit. Het immense gebouw waar de voorbije veertig jaar een miljoen Vlaamse jongeren op kamp gingen, wordt opnieuw een luxehotel. De dalende interesse voor wandelvakanties in de Zwitserse Alpen is een van de redenen voor de verkoop.

Ongeveer een Vlaming op de acht kan zich het beeld van het Maloja Palace zo voor ogen halen. Ah, die laatste busrit, na een vermoeiende treinreis, van het mondaine Sankt Moritz naar het piepkleine dorpje Maloja in het zuidoosten van Zwitserland! Het eerste beeld wat ze van hun eindbestemming te zien kregen, was de imposante witte gevel van het gigantische Maloja Palace.

Het hotel werd tussen 1882 en 1884 gebouwd, door een Belg nota bene: de Limburgse graaf Kamiel De Renesse. Jarenlang was het een kuuroord voor de Europese elite, tot het in 1962 in handen kwam van de Christelijke Mutualiteit. Die maakte er een verblijfscentrum voor jongeren van. Generaties Vlamingen leerden in Maloja skiën of kwamen er genieten van de Zwitserse berglucht. Dat gebeurde met Jeugd en Gezondheid, de jeugddienst van de CM of met de (katholieke) school.

Maar daar komt binnenkort dus een einde aan, want de Christelijke Mutualiteit heeft haar gebouw verkocht aan een Zwitserse vennootschap. ,,Het was een enorm moeilijke beslissing'', zucht Hugo Tricot, algemeen directeur van Intersoc, die het gebouw uitbaatte in opdracht van de CM. ,,Maloja Palace is een stuk nostalgie, maar je moet ook rationeel denken. Je kunt een gebouw niet met verlies uitbaten.''

De laatste vijf jaar is de populariteit van Maloja serieus achteruit gegaan. Van de 730 bedden waren er de laatste tijd gemiddeld maar 450 bezet. 14-jarigen houden niet meer van fikse bergwandelingen en dat was net de basis van elk Maloja-kamp. ,,De tijden zijn veranderd'', geeft Hugo Tricot toe. ,,Twintig jaar geleden kon je met jongeren nog een hele week de bergen intrekken, maar dat pakt nu niet meer. Zij willen ook watersporten of fietsen, maar op een hoogte van 1.850 meter is dat niet evident. Bergvakanties hebben het daardoor moeilijk.''

,,Bovendien speelde ook de grootte van het centrum ons parten. Zo'n mastodonthotel als Maloja Palace is niet meer van deze tijd. Jongeren willen kleinschalige vakanties. Als de klanten niet langer geïnteresseerd zijn, heeft het geen zin meer om te investeren.''

Zware investeringen

En die investeringen zijn zeker nodig voor het Maloja Palace. De installatie van een nieuwe keuken en eetzaal alleen al zal 2,8 miljoen euro kosten. Ook de buitengevel is over enkele jaren aan renovatie toe. Die kosten zijn te groot. Dat, samen met de steeds grotere sneeuwonzekerheid en de afschaffing van de nachttreinen, hebben de CM doen beslissen om het gebouw te verkopen. Een Zwitserse vennootschap wil het Palace in zijn oude glorie herstellen en er opnieuw een viersterrenhotel van maken.

Het juiste bedrag laat Hugo Tricot liever in het midden. ,,Wij hebben voor het Maloja Palace een correcte prijs gekregen, maar het was zeker geen goudmijn. Het geld willen wij herinvesteren in onze jeugdvakanties. Tot 31 mei 2007 blijven we het gebouw huren, met mogelijk nog een uitbreiding van maximum een jaar. Daarna is het tijdperk Maloja voorgoed afgesloten.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees