Hoofdstad krijgt nachtbussen en -trams

BRUSSEL - Het openbaar vervoer in de hoofdstad moet 's nachts langer rijden, vindt Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). Om dat mogelijk te maken heeft hij 1,32 miljoen euro vrijgemaakt, een som die het nachtelijk netwerk van de openbare vervoersmaatschappij MIVB tegen eind dit jaar moet helpen uitbouwen.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en de regering zijn het er nog niet helemaal over eens maar het plan van Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) houdt rekening met drie pistes. Ten eerste wil Smet het bestaande metro-, tram- en busnetwerk tot 2 uur laten rijden en wil hij op sommige bus- en tramlijnen de hele nacht door ritten garanderen. Taxi's zouden dan volgens een vaste route rijden en passagiers kunnen oppikken en afzetten.

,,We willen alle grote lijnen 's avonds langer laten rijden, tot 1 of 1.30 uur 's nachts'', zo bevestigt adjunct-directeur-generaal Kris Lauwers van de MIVB. ,,Dat zou grotendeels om de grote bus- en tramlijnen gaan en in mindere mate om de metro. Die nachtelijke uren zijn namelijk de enige waarop we in de tunnels kunnen werken.''

,,Bovendien maakt het voor de reiziger niet uit of hij nu een bus, metro of tram moet nemen 's nachts, als hij maar thuis raakt'', stelt Lauwers. Een tweede ingreep wordt mogelijk het verminderen van het aanbod op kleine lijnen die 's avonds sowieso al geen volk meer trekken.

De MIVB gelooft fors in het verbeteren van het aanbod 's avonds. Een volledig nachtnet is volgens Lauwers niet voor direct. ,,Eerst en vooral omwille van de hoge kosten'', legt hij uit. ,,Bovendien volstaat een beter aanbod alleen niet voor ons. Dat moet gepaard gaan met een verhoogde veiligheid.''Tegen eind dit jaar zouden de betrokken lijnen wel al langer openbaar vervoer moeten garanderen 's nachts. (THB)

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio