,,Bedankt, Heilig Hart''

Reclamebladen verdienen zakcent aan volksdevotie

Reclamebladen verdienen zakcent aan volksdevotie

Tussen erotische en andere zoekertjes in huis-aan-huisbladen duiken geregeld dankberichtjes op aan Heilig Hart, Maria of andere heiligen. Foto: © fvv

Uitgevers van publiciteitsbladen verdienen mooi (zak)geld aan advertenties waarin een of andere heilige bedankt wordt voor een bekomen gunst. ,,Ik voel me niet schuldig. Pastoors in een bedevaartsoord die kaarsen verkopen aan een euro per stuk doen net hetzelfde'', zegt de Eeklose uitgever Piet De Baets (foto).

G ebed aan het Heilig Hart. Dat het Heilig Hart van Jezus aanbeden, gezegend en geheiligd wordt door heel de wereld in de eeuwen der eeuwen, amen. Zeg dit gebed zesmaal per dag gedurende 9 dagen en uw gebeden zullen verhoord worden, zelfs indien dat onmogelijk lijkt. Vergeet niet het Heilig Hart te bedanken met de belofte dit bericht te publiceren voor de bekomen gunst.''

Het is een beetje bizar, maar ook grappig: in de kolommen van huis-aan-huisbladen duiken tussen de zoekertjes steeds vaker bedankingen op, gericht aan het Heilig Hart van Jezus, de Maagd Maria, Sint-Antonius of een andere heilige die bekendstaat om zijn of haar luisterend oor of helende handen.

In het Eeklose informatieblad Taptoe verzeilden Maria en Co onlangs zelfs tussen een gangbang in eroscenter Martine en een dame die overal afspreekt waar u maar wil. ,,Echt waar? Dat was dan puur toeval'', lacht uitgever Piet De Baets, die regelmatig dergelijke berichten plaatst. ,,Het is een jaar of tien geleden begonnen. Een oud vrouwtje wilde een kleine bedanking plaatsen voor de genezing van haar man en ik heb haar een beetje geholpen bij het opstellen van het bericht.''

Gat in de markt

,,Dat was blijkbaar een gaatje in de markt, want een week later kreeg ik al drie, vier dergelijke verzoeken. Ik heb dat dan wat professioneler aangepakt met een fotootje en een paar varianten en sindsdien blijven ze maar komen. Een paar maanden later doken die bedankingen ook in andere reclamebladen op. Soms zelfs met identiek dezelfde tekst en foto.''

,,Ik neem aan dat de pastoors dat geld liever in hun offerblokken dan op mijn bankrekening zien verschijnen, maar dat is mijn zorg niet. Ik vind ook niet dat ik in hun vijver vis, want - laat ons eerlijk zijn - met het echte geloof heeft dat niets te maken. Wel met volksgeloof.''

,,Beschouw het als een voorbeeld van onze typisch Vlaamse ruilhandel: als Maria me helpt met mijn rijexamen, dan bid ik tien weesgegroetjes en plaats ik een kleine advertentie om haar openlijk te bedanken. Een pastoor die kaarsen verkoopt aan het tienvoudige van de inkoopprijs doet toch net hetzelfde, om nog maar te zwijgen van die souvenirwinkeltjes in Oostakker, Scherpenheuvel of Lourdes. Waarom zou ik dan geen graantje mogen meepikken van die volksdevotie?''

Sommigen verdenken De Baets ervan dat hij regelmatig zelf zo'n berichtje plaatst om mensen in verleiding te brengen. ,,Dat hebben ze goed gezien'', zegt De Baets. ,,Ik maak daar niet eens een geheim van: als het een tijdje geleden is dat die winkel nog eens draaide, dan haal ik zelf het Heilig Hart of de Heilige Maagd boven. Ik onderteken dat zelfs met mijn eigen initialen. Dat levert meestal een paar nieuwe berichtjes op.''

,,Miraculeuze'' bron

,,Dat soort uitingen van volksdevotie zit blijkbaar in onze volksaard. Zal ik eens een sterk verhaal vertellen? Enkele jaren geleden signaleerde een lezeres dat in de Mariagrot aan de Lembeekse bossen water opborrelde. Haar zieke hondje had daarvan gedronken en was 's anderendaags genezen. We brachten een reportage over die miraculeuze bron en de volgende dagen liep het daar storm. De offerblok in de naburige kapel heeft nooit zo vol gezeten. Een paar weken later bedankte de watermaatschappij mij omdat ik hen via mijn publiciteitsblad attent gemaakt had op een lek in hun waterleiding.''

Corrigeer

MEER NIEUWS