Britse regering wil onderzoek naar dubieus beleid MG Rover

De Britse regering heeft een gerechtelijk onderzoek bevolen naar het beleid van het controlerende consortium Phoenix Venture, dat de Rover Group in 2000 van BMW overnam voor de symbolische som van 10 pond. Britse media maakten afgelopen week melding van de verdwijning van belangrijke sommen van de bedrijfsrekeningen, sedert de overname. 290 miljoen euro aan fondsen en activa zouden niet opgenomen zijn in de boeken.

Eigenaars van een Rover of een MG komen mogelijk in problemen omdat de constructeur de garantieverplichtingen niet meer kan nakomen. Sommige Belgische dealers zijn wel bereid hun klanten te helpen. De waarborg is in eerste instantie een zaak tussen de dealer en de klant, maar de dealer zal nadien wel bij de fabriek aankloppen.

Eigenaars van een MG of Rover hoeven zich geen zorgen te maken over de wisselstukken. De onderdelen worden sinds lang via het netwerk van Caterpillar verhandeld. Het bedrijf blijft die activiteit voortzetten.

De leden van de Belgische MG-clubs houden vandaag een steunactie voor MG Rover. Ze rijden in groep naar het hart van de Europese instellingen aan het Brusselse Schumanplein.

De dealers van het Belgische netwerk van MG Rover vergaderen maandag bij hun federatie om de toestand te bespreken.

Exact 25 jaar geleden werd de autonome fabriek van MG (Morris Garage) gesloten. De werknemers kregen op maandag hun ontslagbrief, net zoals dat wellicht ook morgen gebeurt. Die trieste maandag in 1980 ging de geschiedenis in als Black Monday. Een protestmars op Londen leverde niets op. De moederonderneming British Leyland koos toen voor het merk Triumph maar die redding was van korte duur want drie jaar later ging ook dat merk ter ziele. (JMB)

Corrigeer

MEER NIEUWS