Espressomachine verjaagt zilveren bestek van huwelijkslijsten

Espressomachine verjaagt zilveren bestek van huwelijkslijsten

Foto: © FVV

Steeds meer trouwers vragen centen wanneer ze in het bootje stappen. De traditionele huwelijkslijst heeft de voorbije jaren zware klappen gekregen. Wie wel nog een lijst legt, volgt niet meer de oubollige regels van vroeger. Eigentijdse trouwers vervangen de dure vazen en het obligate zilveren bestek door hedendaagse spullen die meer gericht zijn op het eigen genot. Zelfs lingerie en kamerjassen kunnen op de lijst. Mei blijft de gegeerde trouwmaand. Een hedendaagse blik op trouwcadeaus.

Vroeger was het simpel. Wie trouwde - en wie deed dat niet? - begaf zich naar een zaak in porselein en zilverwerk - en stelde een huwelijkslijst samen, waarop negen van de tien keer dezelfde dingen terugkwamen. Een schoon servies voor acht of twaalf personen, duur bestek, glaswerk en vaak nog een servies voor dagelijks gebruik, want het schoon servies, dat kon je toch niet elke dag gebruiken. Die traditionele huwelijkslijst komt nog wel voor - een prachtig voorbeeld was de lijst van prins Laurent twee jaar geleden, met naast servies en vazen ook een porseleinen schouwgarnituur - maar raakt meer en meer in onbruik. Niet alleen omdat er minder wordt getrouwd - van 54.112 huwelijken in 1993 naar 41.777 in 2003 - maar ook omdat de trouwers van vandaag alternatieven hebben. De lijst krijgt concurrentie van het bekende 'envelopje'. Trouwers vragen centen, waarmee ze dan de aankoop van een huis of de huwelijksreis een stukje financieren.

Dromen

Niet eens de helft van alle trouwers zou vandaag nog kiezen voor een huwelijkslijst. Bente Verdonck zet in Gent Katherine Bouckaert , de zaak van haar moeder, verder. ,,Mijn mama leefde van de huwelijkslijsten, terwijl ik schat dat het voor mij nog een vijfde van de omzet vormt. Ik leef veel meer van de 'gewone' verkoop en van speciale dagen zoals de eindejaarsfeesten en moederdag.''

Ook in Galeria Inno, een van de grootste spelers op de markt, voelen ze de terugval. ,,Als er minder wordt getrouwd, is het logisch dat er minder lijsten zijn'', zegt Olivier Van den Bossche, zaakvoerder van Galeria Inno in de Brusselse Nieuwstraat. ,,Het aantal blijft de laatste jaren constant op ongeveer 1.300 per jaar, maar vroeger was het zeker meer.''

Toch loont zo'n lijst de moeite. Net zoals het vandaag sociaal aanvaard is centen te vragen, kan de huwelijkslijst volledig worden afgestemd op levensstijl en dromen van de trouwers. Klassieke lijstjes hebben afgedaan en ruimen baan voor een verlanglijst met de echte wensen van het bruidspaar. De lijst wordt een manier om je spullen aan te schaffen waar je anders alleen maar van kunt dromen. Bente Verdonck: ,,Vroeger werd verwacht dat je de conventies naleefde. Op de lijst stond een uitgebreid servies, bestek en glazen. De 'nieuwe trouwers' kiezen spullen waar ze zelf belang aan hechten en kiezen voor eigen genot. Ze kunnen ook beter dan vroeger hun noden inschatten. Voor ze trouwen hebben ze vaak al samengewoond. Ze kennen hun levensstijl als koppel en weten waar de prioriteiten liggen.''

Design keukenrobot

Het 'schoon' servies hoeft dus niet meer. Soms staat wel serviesgoed op de lijst, maar dan eerder bedoeld om door te gebruiken en niet alleen om op speciale gelegenheden uit de kast te halen. De grote verandering zijn de kookspullen en keukenapparaten. Mooi kookgerei is duur. Veel trouwers zetten een complete kwalitatieve messenset op de lijst, of een gamma hoogwaardige kookpotten. Verdonck: ,,Stukken uit het topgamma, waarmee het heerlijk werken is en die een leven lang meegaan, maar die je door de prijs zelf niet snel koopt.'' Ook populair zijn luxueuze design keukenapparaten zoals een keukenrobot of blender van KitchenAid, een toaster van Dualit, een Illy espressomachine. ,,Het zijn mensen die houden van mooie spullen en daar volop van genieten. We hebben het tijdig ingezien en hebben ons aanbod erop afgestemd. Wie dat niet heeft gedaan zal het vandaag als zaak wel moeilijk hebben.''

Bij Galeria Inno pakken ze het nog anders aan en wordt de lijst eigenlijk een beetje pro forma samengesteld. Wat telt, is het eindbedrag en hoe dat precies wordt besteed, maakt niet zoveel uit. Voor de samenstelling van de lijst kan uit het aanbod van de hele winkel worden geput. ,,Serviesgoed blijft belangrijk'', zegt Van den Bossche. ,,Maar daarnaast zie je nu lingerie en kleding op de lijst verschijnen. Het gaat allemaal veel meer richting lifestyle, het hele huis en de hele mens.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees