Mode

Zelfs de Pfaffs zetten moeders aan om exclusieve kinderkleding te kopen

De kleren van de kleine

De meeste moeders geven meer geld uit aan kleding voor hun kroost dan aan kleding voor zichzelf. Vlaanderen blijkt een echte droom voor wie kinderkleding maakt en verkoopt. Zelfs de Pfaffs zetten aan tot het kopen van - soms dure - kleertjes.

Uit een Brits onderzoek blijkt dat de kledingsector aardig wat geld verdient aan jonge moeders. Niet omdat die vrouwen om de maand de inhoud van hun kleerkast verversen, integendeel. Veel moeders offeren hun eigen kleerkast om die van hun kind vol te hangen. Maar liefst 68 procent van de moeders met kinderen jonger dan drie geeft toe dat ze meer aan kinderkleding spenderen dan aan zichzelf.

Opvallend is dat moeders met een dure smaak goedkopere kleding voor zichzelf kopen om hun kinderen duur te kunnen aankleden. Meer dan een derde van de moeders zegt dat ze exclusieve merkkleding kopen voor de kleintjes. Topmerken als Gucci , Chanel , Dior , Prada en Dolce & Gabbana spelen daar handig op in met collecties voor baby's en kinderen.

Ook Vlaamse moeders volgen die trend. Harde cijfers heeft de kledingsector niet, maar we weten wel dat Vlamingen in 2004 achttien procent meer uitgaven aan kleding voor jonge meisjes dan in 2002. De uitgaven voor jongens zijn in die periode met 5,5 procent gedaald, iets wat de sector zelf niet goed begrijpt.

,,België is een droom"

Navraag bij winkels en fabrikanten van kinderkleding levert meer op. Zo begon de firma Cantaert uit Zottegem in 1997 met twee collecties voor kinderen: Quincy voor jongens en O Belgium voor meisjes. De kleren van Quincy zijn trouwens ontworpen door Anouk Robyn, die ook de kindercollectie voor Dries Van Noten tekende. Na negen jaar is kinderkleding goed voor de helft van de 6,2 miljoen euro die Cantaert omzet.

België en vooral Vlaanderen is een droom voor fabrikanten van kinderkleding, zegt Guy Cantaert van het gelijknamige bedrijf. ,,Vlamingen zijn enorm gevoelig voor creatieve kinderkleding. Italië en Engeland zijn dat ook, Frankrijk en Duitsland veel minder. Hoe dat komt, weet ik niet. Ik ontken niet dat aan dure kinderkleding wat snobisme verbonden is, maar dat speelt niet bij onze collecties. Wij hebben geen merken waar een machine vol marketing achter zit.''

Uit het Britse onderzoek blijkt ook dat veel moeders hun kinderen spiegelen aan die van de supersterren. Het meest bewonderde koppel op dat vlak is natuurlijk voetballer David Beckham en zijn vrouw Victoria. Die dossen hun drie zoons uit met de duurste merken. In de afdeling textiel reikt de invloed van Victoria Beckham trouwens verder dan het Britse eiland. Ook in Vlaanderen lopen vrouwen rond met een vierhonderd euro dure jeansbroek van Victoria, te herkennen aan de blauwe blinkende kroontjes op de achterzakken.

De polo van Keano

Een vedettencultus zoals in Engeland heeft Vlaanderen niet. De enige Bekende Vlamingen die in de afdeling kinderkleding enige invloed uitoefenen, zijn wellicht de Pfaffs. Elke week zien zo'n 700.000 Vlamingen dat de kleine Keano vaak hetzelfde jasje en hetzelfde hemd draagt als vader Nicolas, de man van Debby Pfaff. De jassen en hemden zijn van Offshore Legends . Op de veilingsite eBay stel je vast dat die reclame zijn doel niet mist: er worden T-shirts, broeken en polo's van Offshore Legends te koop aangeboden met de vermelding 'zoals gedragen door Nicolas van in De Pfaffs '.

Offshore Legends is inderdaad sponsor van Nicolas en Keano, zegt creatief directeur Ilse Hebbrecht. ,,De Pfaffs hadden onze winkel in Knokke bezocht, waarop wij hen gecontacteerd hebben. We geven Nicolas en Keano kleren uit vriendschap, meer zit er niet achter. Ze zouden ze nooit dragen als ze er zich niet goed in voelden. Of het effect heeft op de verkoop? Zeker, maar we gaan ons merk niet aanprijzen tot iedereen ermee loopt en je genoodzaakt bent je imago op te krikken. Ik noem geen namen, maar u weet welke merken ik bedoel. Bikkembergs? Zoals ik zei: ik noem geen namen.''

Ilse Hebbrecht is zelf moeder van drie kinderen en bevestigt het: moeders geven meer uit aan kleding voor de kids dan aan kleding voor zichzelf. ,,Toen we in 1998 onze eerste winkel openden in Knokke, was er geen sprake van een collectie voor kinderen. Tot we massaal vraag kregen om onze kleren ook voor kinderen te maken. Na drie seizoenen dreigt de kindercollectie voor ons belangrijker te worden dan die van de volwassenen. Vooral bij de jongens is er te weinig keuze aan leuke, stoere kleertjes.''

Kijk 'es naar mijn kind

Naar een verklaring voor het succes van dure kinderkleding hoeft Ilse Hebbrecht niet lang te zoeken. ,,Een kind is een serieuze vorm van communicatie, hoor. Mijn ouders gaan ook graag op de dijk wandelen met de kleinkinderen. Als die leuk aangekleed zijn, geeft dat stof tot gesprek. Voor sommige ouders speelt imago zeker een rol. Als je een kind ziet dat mooi of stoer uitgedost is, ga je al snel naar de ouders kijken.''

Dat Victoria Beckham voor een aantal moeders een rolmodel is, wil Ilse best geloven. ,,Ik heb nog een mooie anekdote over Victoria. In 1999 hebben we winkels geopend in Saint-Tropez en Cannes. We deden een fotoshoot op het strand van Saint-Tropez toen Victoria Beckham een van onze modellen aansprak en vroeg waar ze die bikini had gekocht. Victoria moést die bikini hebben, al was hij vuil en nat. We hebben haar die bikini gegeven. Niet veel later stond ze ermee in de krant. Nog iets later kocht ze een hele uitzet van ons merk bij een klant in Monaco. Dat is natuurlijk publiciteit die je niet kunt betalen.''

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees