Mode

,,Het kind moet een oogappeltje blijven''

Schoenen van 65 tot 140 euro, kleedjes van 76 tot 325 euro: het zijn scherpe prijzen bij Meneer Janssen en Juffrouw Kaat, een winkel voor kinderen van nul tot achttien jaar in Gent. Toch moet je hier goed zoeken om een jasje met een opzichtig logo te vinden.

Klopt het dat veel vrouwen meer uitgeven aan kleding voor hun kinderen dan aan kleding voor zichzelf? Veronique Vandriessche : ,,Dat klopt. Het gebeurt niet zelden dat vrouwen hier in het centrum van Gent hun ronde van de winkels doen, op zoek naar iets voor zichzelf. Dan springen ze bij ons binnen, lopen ze langs al die koddige kleertjes en kopen ze voor hun kinderen. Waarop ze naar huis gaan, zonder iets voor zichzelf gekocht te hebben.''

De vraag is: hoe komt het dat vrouwen dat doen? ,,Onze klanten zijn vaak tweeverdieners die niet alleen kinderen willen, maar ook een eigen huis. Dat weegt op je budget, dus moet je ergens inboeten. Dat inboeten gebeurt wellicht op de kleren van mama. Op de kleren voor de kinderen wordt niet beknibbeld, dat moeten oogappeltjes blijven.''

Koopt een moeder die dure kleertjes dan om mee op te scheppen?

,,Dure kinderkleren kunnen je imago mee bepalen, net als een dure auto. Toch zitten onze klanten zo niet in elkaar. Hier hangen kleren van Paul Smith , Essentiel , Simonetta , Anne Kurris . Dat zijn geen goedkope merken, maar het is geen labelkleding zoals Ralph Lauren , Scapa of Armani . Onze klanten willen misschien wel met hun kind pronken, maar niet door ze in jasjes vol logo's te steken. Ze willen dat hun kinderen leuke en degelijke kleren dragen die tegelijk apart zijn.''

In uw winkel hangen toch ook kleertjes met de opzichtige D&G letters van Dolce & Gabbana ? ,,Dat klopt. Maar het is niet ondenkbaar dat we met Dolce & Gabbana stoppen in onze winkel. Onze klanten willen geen opzichtige logo's, terwijl D&G net in die richting evolueert. Ik hanteer een apart principe voor labelkleding: als ik met een duur merk op mijn hemd of rok rondloop, zou dat merk mij daar eigenlijk voor moeten betalen. We hebben in het eerste seizoen ook het merk Bikkembergs in de winkel gehad. Onze klanten grepen er ook naar, tot je op elke hoek van de straat Bikkembergs zag liggen.''

Tot slot: zijn er mannen die minder dure kleren kopen omdat ze kinderen krijgen? (lacht) ,,Ik vermoed van niet. Feit is dat de vrouw bijna altijd de kleren voor de kinderen koopt. Feit is ook dat een vrouw zich in de eerste jaren van haar kind of kinderen veel praktischer gaat kleden. Omdat je met kinderen moet sleuren, omdat kinderen wel eens overgeven, omdat je kinderen moet leren fietsen. Dat doe je allemaal niet in een zijden topje en een rok in voile. Vergeet ook niet dat vrouwen sowieso meer aan kleding uitgeven dan mannen. Dan is het niet onlogisch dat hun budget voor kleding kleiner wordt als er kinderen bij komen. En dan is er nog iets: kleding voor kindjes is ongelooflijk schattig. De factor schattigheid mag je zéker niet onderschatten.''

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees