Elektrische fietsen van postbodes kunnen ontploffen

Elektrische fietsen van postbodes kunnen ontploffen

Foto: Photo News

Paniek bij Bpost. Eerst veroorzaakte een elektrische fiets brand in het postkantoor van Aarschot. En enkele weken later zag een postbode hoe de accu van zijn tweewieler voor zijn ogen ontplofte. In allerijl werden de 2.000 fietsen teruggeroepen. 'We maken ons zorgen om onze veiligheid', klinkt het bij de vakbonden.

De postbodes mogen zich deze winter lekker warm trappen. Tot zover het goede nieuws, want twee recente incidenten met elektrische fietsen van Bpost maken heel wat werknemers ongerust. 'Vorige week merkte een postbode in Antwerpen tijdens zijn ronde op dat er rook uit zijn fiets kwam', zegt Piet Van Speybroeck, woordvoerder van Bpost. 'Daarop heeft hij de accu uit de houder gehaald. Even later is die ontploft.'

'Geen alleenstaand incident', weet Lieve Van Overbeke van ACV-Transcom. 'In het kantoor van Aarschot woedde vorige maand een serieuze brand. De brandgeur hangt er nog altijd. We dachten dat een elektriciteitsprobleem de boosdoener was. Nu blijkt dat de batterij van één van de elektrische fietsen is beginnen smelten, en vuur gevat heeft.'

Oververhit

Gevolg: alle accu's van de 2.000 fietsen die Bpost gebruikt, moeten terug naar de leverancier. Daar zullen ze streng worden gecontroleerd, en indien nodig worden vervangen. 'Een slimme beslissing', vindt Johan Huygens van fietsenproducent Ludo in Kortenberg. 'Met elektrische fietsen gebeuren regelmatig ongelukken. Ergens aan de kust brandde onlangs een fietsenwinkel volledig af door een overhitte batterij. Volgens mij zijn die fietsen niet geschikt voor intensief gebruik.'

'Oververhitting is inderdaad een gekend probleem bij lithium-batterijen', zegt Frederik Geth, wetenschappelijk medewerker aan de KU Leuven. 'Toch zou dagelijks gebruik geen probleem mogen opleveren. Wel is het zo dat batterijen van elektrische fietsen alsmaar kleiner worden, terwijl er evenveel energie moet worden opgewekt. Dat maakt de kans op explosies groter.'

Toch moet niet iedereen met een elektrische tweewieler beginnen panikeren. 'Het gaat waarschijnlijk om een fabricagefout, dat met nieuwe batterijen zo is opgelost.' Nadeel is wel dat alle postbodes vanaf nu weer mogen trappen. De operatie zal twee maanden duren.

'Met de drukste periode van het jaar voor de deur, is dat rampzalig', reageert Jef De Doncker van de socialistische vakbond ACOD. 'De fietsen worden wel nog gebruikt, maar zonder accu. Dat maakt het voor de bedelers extra moeilijk, want zo'n rijwiel is log en heeft geen versnellingen. Vooral in de Vlaamse Ardennen en in Vlaams-Brabant, waar het heuvelachtig is, zal dat problemen opleveren. Al zijn we blij met de kordate beslissing van Bpost, want veiligheid moet de hoogste prioriteit zijn.'

Corrigeer

NIEUWS