,,Ik neem het op voor Suske''

Tekenaar Marc Verhaegen houdt erfenis van Willy Vandersteen levendig

Tekenaar Marc Verhaegen houdt erfenis van Willy Vandersteen levendig

Foto: © WKB

Suske en Wiske worden 60 jaar. Marc Verhaegen, de derde tekenaar van de striphelden, houdt de scheppingen van geestelijke vader Willy Vandersteen fris. Een beetje te fris, volgens sommigen. Wiske kreeg een moderne outfit en Suske kreeg een grotere mond. ,,Suske was een sukkeltje, ik had medelijden met hem.''

De omgeving waar dagelijks spannende avonturen van Suske en Wiske worden bedacht, is op zijn minst inspirerend te noemen. Omgeven door bomen van de Kalmthoutse heide en grote figuren als Krimson of het spook Antigoon, ligt het Kindermuseum. Schoolkinderen kunnen er zich uitleven in de auto Vitamietje, ze kunnen zich verkleden of stripscenario's maken.

Het echte werk gebeurt op de etage daarboven in de Studio Vandersteen, waar twee vaste werknemers en vijf medewerkers verhalen verzinnen, tekenen en afwerken. Tom Wilequet is de kleinzoon van Vandersteen en het enige familielid dat nog actief meewerkt aan Suske en Wiske. Hij is manager van de studio en verzorgt de technische afwerking van de schetsen die Marc hem bezorgt. Marc Verhaegen (48) nam de fakkel over van Paul Geerts die zelf Willy Vandersteen opvolgde.

Het laatste verhaal van Verhaegen, Verraad op de Veluwe , wordt één van de betere Suske en Wiskes genoemd, maar daarvoor kreeg de tekenaar al een berg negatieve commentaar over zich heen. Hij zou te veel veranderen.

Een eigen wereld

,,Ik vond Suske altijd een beetje een sukkeltje'', verklaart Verhaegen meteen. ,,Hij liet voortdurend op zijn kop zitten. Ik had medelijden met hem. Daarom heb ik hem een wat assertievere rol gegeven en laat ik hem meer zeggen. De Suske-fans zijn mij daar trouwens dankbaar voor. Het probleem is dat het hierdoor vaker botst met Wiske, die een grote mond heeft. Daarom heb ik haar iets minder brutaal gemaakt, wat heel veel kritiek opleverde. Het was helemaal mijn bedoeling niet om haar de mond te snoeren, integendeel. Ze is nog altijd een eigenzinnig meisje. Ik kom gewoon op voor Suske en wou iets meer evenwicht tussen Suske en Wiske.'' Willy Vandersteen vond zichzelf terug in Lambik. Jij blijkbaar in Suske.

,,Iedereen herkent wel iets van zichzelf in Lambik. Bijna elke onnozele stoot die je meemaakt zou er een van Lambik kunnen zijn. Zoals ik al zei, is Wiske voor mij het moeilijkst. Misschien moet ik mijn inspiratie wat meer halen bij mijn dochter van twaalf. Zij domineert haar broertje van tien ook. Misschien is dat gewoon dé realiteit en laten mannen effectief altijd op hun kop zitten. Willy Vandersteen had dat dan heel goed begrepen.'' (lacht) ,,Ik voel me inderdaad verbonden met Suske. Ik ben een beetje verlegen en blijf liever op de achtergrond. Net zoals Suske ben ik heel lang kind gebleven. Als kind deed ik hetzelfde als nu: een eigen wereldje creëren. Ik sloot me op en speelde met wielrenners die in mijn verhaal elk hun eigen carrière hadden opgebouwd. Mijn wereld had zijn eigen wetmatigheden. Als de flapuit een rit won, hield hij ook zijn mond niet in het interview achteraf.''

Trollen en elfen

Nu werk je aan een wereldje dat je hebt ,,geërfd''? Zou je je niet liever uitleven in een eigen verhaal?

,,Ik vind het een enorme eer dat ik het werk van Vandersteen mag voortzetten. Neen, Suske en Wiske zijn niet van mij. Maar ze zijn ook niet van de erven van Vandersteen. Ze behoren tot het gemeengoed. De lezers hebben ze opgeëist. Daar is helemaal niets op tegen, maar het maakt het niet gemakkelijker. Vergelijk het met de nationale ploeg, die is ook gemeengoed. In Vlaanderen lopen er wel een miljoen trainers van de nationale ploeg die het ,,zo en zo'' hadden gedaan. Op die manier is het bijna onmogelijk om voor iedereen goed te doen. Er lag een enorme druk op mijn schouders.''

,,Ik vind dat je als tekenaar een zekere vrijheid nodig hebt, anders zouden de personages veel te snel doodbloeden. Ook de tekenaars na mij moeten de personages fris houden. Maar de fans van Suske en Wiske houden niet van veranderingen.''

Je hebt veel kritiek gekregen.


,,In een van mijn laatste album heb ik een babe geïntroduceerd. Het ging nochtans om een behoorlijk klassiek verhaal waarin ik het had over de hoofdzonden. Ik ben nog steeds niet goed van de bakken kritiek die toen over mij zijn uitgekapt.''

,,In het begin trok ik mij die kritiek hard aan, het beïnvloedde zelfs mijn privéleven. Maar ik heb intussen al geleerd om er beter mee om te gaan. Persoonlijke kritiek probeer ik te negeren. Uit de gefundeerde kritiek probeer ik iets te leren. Zo weet ik nu dat je het verhaal niet te ingewikkeld mag maken en dat je rechtlijnig moet vertellen. Ook weet ik nu dat geschiedenis heel belangrijk is voor de fans. Het laatste nummer was dan ook een megasucces: het wemelde van trollen en elfen. Dat was heel leuk om te doen. Het eerstvolgende nummer gaat over de Kalmthoutse heide aan het begin van de vorige eeuw.''

Titels moeten allitereren

Zijn fans van Suske en Wiske dan moeilijk?

,,Neen. De trouwe lezers zijn gewoon traditioneel, nostalgisch en gehecht aan de stijl van Vandersteen. Dat maakt het moeilijk, zeker als het over humor gaat. Iedereen heeft zijn eigen vorm van humor, dus het zou stom zijn de humor van Vandersteen te proberen imiteren. Ik steek er mijn eigen humor in, maar die veranderingen bevallen niet iedereen.''

,,De albums hebben een aantal kenmerken waar je echt niet aan mag raken: de kaft moet rood zijn, Lambik moet dom blijven en de titels moeten allitereren.''

En Wiske mag geen jurkje dragen...

,,Amai, is daar veel rond te doen geweest. Ik had Wiske een moderne broek en een topje gegeven, maar dat hebben we weer moeten afvoeren. Nu heeft ze een modernere versie van heer kleedje.''

,,Maar Paul Geerts, de tweede tekenaar van Suske en Wiske, gaat nog dikwijls vertellen in scholen. Dan tekent hij twee Wiskes op het bord: eentje in een ouderwets kleedje, eentje in de broek met het topje. Kinderen kiezen resoluut voor de moderne Wiske. Misschien moeten we ons minder richten op die nostalgische lezers en meer verhalen voor kinderen maken. Het is een moeilijke discussie, maar het bewijst wel dat Suske en Wiske, zelfs na zestig jaar, nog heel populair zijn.''

Welke personages hebben het moeilijkst met hun verjaardag?


,,Het is absoluut geen probleem om de figuren jong te houden. Tante Sidonia wordt meer bij de avonturen betrokken, ze hoeft niet meer thuis te blijven. Jerom is minder primitief dan in het begin, hij vertolkt nu wat meer de morele stem. Professor Barabas begint het paranormale te onderzoeken, maar blijft daarbij wel zijn serieuze, wetenschappelijke zelf. En zijn teletijdsmachine blijft uiteraard belangrijk.''

Geen lesjes in beleefdheid

Ben je het eeuwige moraliserende verhaaltje niet beu?

Neen. Ik vind het belangrijk dat we enkele waarden kunnen meegeven, zeker als het gaat om respect voor anderen en andere culturen. Veel kinderen leren Suske en Wiske, dus mag dat ,,opvoedende'' kantje er best in. De gevangene van Prisonov bijvoorbeeld is duidelijk anti-militaristisch. President Bulshitov, een verwijzing naar Bush, valt er met zijn leger een land binnen en zegt letterlijk de woorden: ,,we zullen hem uit zijn hol roken.''

In Kaapse Kaalkoppen , een van mijn laatste verhalen laat ik Nelson Mandela optreden. In dat verhaal is er een elixir verdwenen dat mensen verdraagzaam doet zijn. Mandela zegt er dat je dat elixir niet nodig hebt en dat je er ook met praten geraakt. Maar ik heb het niet over berispende wijsvingertjes of over ,,lesjes in beleefdheid'', want dat is niet leuk om te lezen.''

Tot slot: hoe gaat het met Rikki?

,,Aha, de fans zijn heel erg blij dat hij recent weer boven water is gekomen. Hij is destijds op een nogal vreemde manier verdwenen. De verteller meldde in het begin van het nieuwe verhaal dat Rikki moest aanschuiven voor een schoenbon en dat hij vervangen is Suske. De lezer aanvaardde dat gewoon, wat geheel te danken is aan de uitstekende vertelstijl van Vandersteen. Eén van de theorieën is dat Rikki werd bedankt voor bewezen diensten omdat hij te 'groot' was voor Wiske. Ze had een gelijkwaardige tegenspeler nodig. Voor alle duidelijkheid: Suske en Wiske zijn géén broer en zus. Wiske heeft maar een familielid en dat is tante Sidonia. Over haar ouders is niets bekend.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees