Twintig jaar na kassucces 'Koko Flanel'

Urbanus maakt oorlogsfilm

Urbanus maakt oorlogsfilm

Urbanus met scenarist-regisseur Frank Van Passel: evenaren ze het succes van 'Koko Flanel' (1.082.000 bioscoopbezoekers, kleine foto)? Foto: © Herman Ricour

Komiek Urbanus en regisseur Frank Van Passel werken aan een nieuwe Urbanuskomedie die omstreeks Kerstmis 2010 in de bioscopen komt. 'La toujours contente' speelt in de Eerste Wereldoorlog en draait rond bricoleur en duivenmelker Armand Piston die probeert te overleven in bezet Slentersletse.

Wanneer La toujours contente eind volgend jaar in onze bioscopen loopt, zal het precies twintig jaar geleden zijn dat Urbanus Koko Flanel draaide, de prent die bijna net zo lang Vlaanderens best bekeken film ooit was. Ondertussen is Koko door Loft onttroond, maar Urbanus wil vooral niet gezegd hebben dat hij wraak probeert te nemen. 'De plannen voor deze film dateren al van voor de Loft -hype. Ik heb er na al die jaren zonder bioscoopfilm gewoon weer zin in. Ik wil in de eerste plaats een goed verhaal vertellen, dan hoop ik wat volk te lokken. Als ik uiteindelijk Loft weer van zijn sokkel kan wippen, dan is dat mooi meegenomen, maar het is niet mijn eerste zorg', aldus Urbanus, die voor La toujours contente in zee gaat met regisseur-scenarist Frank Van Passel. De maker van Manneken Pis , Terug naar Oosterdonk en De smaak van de Keyser, die nooit eerder een komedie draaide, schrijft momenteel het basisscript waarvoor hij zich op de historische realiteit baseert. 'Urbanus speelt garagist en duivenmelker Armand Piston, die een groot bewonderaar is van Camille Jenatzy, een Belgische autocoureur die omstreeks 1900 enkele records vestigde. Zo was hij de eerste om met zijn elektrische auto, La jamais contente , meer dan 100 per uur te halen.'

Ook Armand Piston steekt zo'n auto in elkaar, wat meteen ruimte biedt voor flink wat typische Urbanushumor die de komiek uiteraard zelf aanlevert. 'Niet dat ik Koko Flanel of Hector wil kopiëren, ik doe gewoon waar ik het best in ben', zegt Urbanus, die volgens Van Passel uiterst kritisch is op zichzelf: 'Een grap die ook maar een beetje ruikt naar wat al eens eerder zou kunnen zijn gedaan, gaat er onverbiddelijk uit.' Urbanus hengelt met zijn nieuwe film overigens niet alleen naar het publiek dat hem kent van zijn vroegere succeskomedies. Hij wil net zozeer de jeugd aanspreken, bij wie de bijna 60-jarige komiek populair is via onder meer zijn strips.

Een nieuwe komedie vindt Urbanus, die in zijn lollige liedjes wel eens vaker ernstige onderwerpen aanraakt, overigens niet de keuze van de minste weerstand. 'Iets serieus kan ik best aan, maar daar vragen ze me niet voor. En mezelf kennende vrees ik dat ik zelfs in een bloedernstige film regelmatig in de lach zou schieten. Overigens, La toujours contente mikt hoger dan de loutere oorlogskomedie. In de trant van Bourvils La grande vadrouille wordt het een geestig vertelsel dat meteen ook de serieuze kantjes van de oorlog aanraakt, zoals het overleven van de bezetting en het gevaarlijke werk in het verzet.'

De nieuwe Urbanus gaat ergens tussen drie en vier miljoen euro kosten, een budget dat momenteel bijeen wordt gebracht in België en Nederland. Dat is een naar Vlaamse normen kloek bedrag dat in de lijn ligt van grote films als Loft en Daens . 'Dat heeft alles te maken met de speciale effecten', aldus Bert Hamelinck, producent van Caviar. 'Het verhaal speelt tijdens de Eerste Wereldoorlog en moet historisch juist zijn. Bovendien komen er nogal wat gadgets in voor, zoals de speciale auto van Urbanus die we nabouwen.'

Of de Franstalige titel wel commercieel genoeg bekt? 'In dit gespannen communautair landje vind ik dat best plezant', zegt Urbanus. 'Bovendien werd een oorlogskomedie nooit eerder gedraaid in Vlaanderen.'

Corrigeer

NIEUWS

Het beste van Enkel voor abonnees