Gregory Caers vindt zichzelf geen kruising tussen Johan Verstreken en Stef Wauters

,,Ik speel mijn ogen niet uit als handelsmerk''

,,Ik speel  mijn ogen  niet uit als handelsmerk''

Foto: © vrt

In Hallelujah, de nieuwe komische reeks op Eén, vertolkt Gregory Caers (29) de rol van de naïeve engel Gabriël. Hoewel hij al zeven jaar op de planken staat, is hij bij het grote publiek een nobele onbekende. ,,Ik debuteerde nochtans op de televisie. Zeven jaar geleden speelde ik mee in enkele afleveringen van de Ketnet-soap W817'', zegt hij.

,,Meteen toen ik mijn diploma op zak had, speelde ik al mee op Ketnet. Nadien vertolkte ik gastrollen in Flikken en Heterdaad '', zegt Gregory. ,,Samen met Mathias Sercu, Hilde De Baerdemaecker en Jits Van Belle speelde ik bij het Publiekstheater. Wij waren een clubje dat enorm goed met elkaar opschoot. We begrepen elkaar goed op de planken en zo groeide op organische wijze het idee om ons eigen kleine gezelschap Santé Soleil op te richten.''

Je hebt een stel merkwaardige ogen van moeder natuur meegekregen, het lijkt wel een kruising tussen die van Johan Verstreken en Stef Wauters.


,,Dat hoor ik niet voor de eerste keer. Het klopt dat mijn ogen nogal opvallen. Toch speel ik mijn ogen niet uit als handelsmerk, ook niet voor de rol van de engel Gabriël. Bij de kijker ontstaat die indruk misschien omdat Gabriël in vele situaties nogal grote ogen trekt. Het is voor mij een heel dankbare rol. Hallelujah onderscheidt zich ook van de doorsnee komische reeks omdat het verhaal rond een engel en een duivel is opgebouwd. Gabriël is altijd de dupe van de situatie, hij is nooit helemaal mee. Als acteur beleefde ik vooral veel plezier aan de scènes in de hemel. Die hebben iets magisch waarbij de kijker zijn fantasie kan laten spelen.''

Sint-Pieter op café

Hoe ben je eigenlijk voor de rol van Gabriël gekozen?

,,Alle acteurs hebben een screentest afgelegd. Het stond al vast dat Mathias Sercu de rol van de duivel zou vertolken. Gezien wij de afgelopen vier jaar vaak samen op het podium stonden, verliep ons samenspel tijdens die auditie zeer vlot. Dat gaf uiteindelijk de doorslag.''

Hallelujah
is van Deense oorsprong, is de Vlaamse versie een slaafse kopie van het origineel geworden?

,,Neen, wij kregen zeer veel inspraak in de bewerking van het originele scenario. De Deense versie is rauwer, daar zat Sint-Pieter bijvoorbeeld al eens op café. Dat hebben we in de Vlaamse versie weggelaten, we vonden dat hij vooral in de hemel moet zitten. Hallelujah is ook geen Kaat&Co waarin de acteurs niet met op voorhand uitgeschreven dialogen werken. Eens ons scenario vastlag, hielden we ons daaraan. De reeks is wel heel snel opgenomen, in amper acht weken waren alle afleveringen ingeblikt.''

Leuk tussendoortje

De eerste aflevering was een schot in de roos, nadien slonk het aantal kijkers. Ben je teleurgesteld?

,, Hallelujah begon op de eerste avond van Eén, de mensen waren nieuwsgierig en wilden wel eens zien welke vernieuwingen het net voor hen in petto had. De tweede week hadden we al minder kijkers, maar het waarderingscijfer was gestegen. Dat betekent dat de kleinere groep kijkers de reeks smaakt. Er is ons ook nooit gevraagd om er een dijenkletser van te maken, zeg maar een alternatief voor FC de kampioenen . Daar ben ik zeer blij om. We hoefden onze rollen niet te vertolken met als enige opdracht grappig te zijn. Precies omdat we daar niet de hele tijd hoefden aan te denken, konden we onze personages vlotter en spontaner spelen.''

Zien we je na Hallelujah nog terug op het scherm of kies je opnieuw voltijds voor het theater?


,,Voorlopig duik ik enkel af en toe nog eens op in Oekanda op VTM. Geen nood, ik hoef niet te gaan stempelen , ik genoot de luxe om meteen na de opnames van Hallelujah aan een nieuw theaterproject te beginnen. Ik kan het theater niet missen, televisie is niet echt mijn ambitie, eerder een leuk tussendoortje.''

Waar treden jullie met jullie gezelschap Santé Soleil zoal op?


,,Vooral in kleinere theaterzalen en de Vlaamse culturele centra. Ik ben de regisseur, Mathias en Jits de acteurs. Het is een kleinschalige voorstelling omdat we nog maar onze eerste zelfstandige stapjes in de theaterwereld zetten. Noem ons gerust moedig, wij krijgen geen rechtstreekse subsidies. De culturele centra wel omdat we onder de noemer 'jong talent' vallen. Als zij ons een kans gunnen, dan krijgen ze hiervoor wel centen.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees