Het oorspronkelijke Dadipark werd in de jaren vijftig beheerd door de kerkfabriek. Generaties scholieren gingen er op bezinning of schoolreis. Met de reputatie van het Dadipark groeide de omvang van het domein, en vice versa.

Er kwamen bont gekleurde schommels. Aangelegde vijvers met waterfietsen en bootjes. Een treintje, een molen met houten paarden en een perkje met echte struisvogels.

Het park haalde zijn aantrekkingskracht vooral uit de doe-het-zelf attracties. Wie op de lokale variant van de 'Splash' wilde, de 'Nautic Jet', moest zijn bootje zelf in gang trekken. Een ritje op de kabelbaan moest je zelf aftrappen. Maar die mentaliteit leverde het park ook een onveilige naam op. Het zwaarste ongeval gebeurde in 2000, toen het park al een tijd in handen was van de nv Dadipark, een firma van enkele lokale handelaren. Een jongen uit Kortrijk verloor zijn arm in de 'Nautic Jet'. Dat betekende de fatale klap voor de toen al tanende reputatie van het park. De bezoekersaantallen slonken en in 2003 moest het park de deuren sluiten. De schommels en het treintje werden aan weer en wind overgeleverd. De struisvogels belandden in de toonbank van een naburige slager.

In 2012 dreigt zelfs aan de bezoeken van vandalen, skaters en andere liefhebbers van leegstand een einde te komen. De gemeente Moorslede, waar Dadizele deel van uitmaakt, heeft in september de sloopvergunning voor het park afgeleverd en er is een architect voor de sloop aangesteld.

De 13-jarige Thomas De Kerf uit Roeselare wil met een petitie, die al 300 mensen ondertekenden, alsnog de ziel van het park zoveel mogelijk bewaren. Al zal het niet evident worden om de bulldozers voor te zijn.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees