Cosmeticaproducenten doen steeds vaker beroep op ,,echte'' mensen

Cosmeticaproducenten doen steeds vaker beroep op ,,echte'' mensen

Foto: © EPA

Dove doet het weer. Nadat de cosmeticafabrikant zwaar scoorde met haar campagne voor huidverstevigingsproducten aangeprijsd door wat rondere vrouwen, is haar nieuwste fotomodel een 96 jaar oude grootmoeder. ,,Gewoon een manier om op te vallen'', volgens de ene reclame-expert. ,,Een welgekomen aanzet tot meer realistische schoonheidsreclame'', volgens de andere.

,,Zal onze samenleving ooit aanvaarden dat oud ook mooi kan zijn?''Dat staat er te lezen naast het lachende gezicht van de 96-jarige Irene Carson, door topfotograaf Rankin in een rusthuis op de gevoelige plaat gezet.

Dove wil met de affiches van Irene Carson en zes andere 'echte' vrouwen een wereldwijd debat over het schoonheidsideaal aanzwengelen. ,,Veel te lang is schoonheid gedefinieerd geweest door starre, verstikkende stereotiepen'', aldus de cosmeticafabrikant Dove op haar website. ,,Jullie vertelden ons dat het tijd is om dat te veranderen. Volledig akkoord. We geloven dat echte schoonheid in vele vormen, maten en leeftijden bestaat.'' Dove baseert zich op enquêtes in 10 verschillende landen waaruit blijkt dat 7 op de 10 vrouwen reclame voor schoonheidproducten als bijzonder onrealistisch afdoet. Een Amerikaanse expert deed de campagne van Dove af als pure zelfmoord. ,,Reclame voor schoonheidsproducten moet het net hebben van dat onbereikbare ideaal.'' Al liggen de meningen in de sector daarover ver uit elkaar. Katja van Putten van communicatiebureau Fé: ,,Een grote meerderheid vrouwen vindt de reclame voor schoonheidsproducten en de modellen die daarbij worden gebruikt inderdaad zo onrealistisch dat het haast ridicuul wordt. Vandaar de trend van reclamemakers om meer gebruik te maken van echte mensen en een soort vorm van 'bereikbaar mooi' af te beelden. Dat spreekt meer aan.''

,,Me dunkt dat andere cosmeticaproducenten deze piste ook gaan bewandelen. De vorige Dove-reclamecampagne waarbij enkele wat rondere dames een huidverstevigingsproduct aanprijsden, is een enorm succes gebleken. Zowel aan de kassa als vanwege de enorme respons die er op de reclamecampagne kwam.''

Positieve boodschap

Katja van Duppen: ,,Als die trend standhoudt - want na de aanslagen van 11 september zagen we de grote firma's voor zekerheid kiezen door opnieuw met graatmagere modellen te werken - zou dat kunnen leiden tot een veel realistischer, en voor veel vrouwen minder frustrerende kijk op schoonheid.''

Gerard Gielen, lector aan de Katholieke Hogeschool Limburg en auteur van het boek Onaantrekkelijk? ziet vooral een stunt in de nieuwste Dove-campagne. ,,De reclamemensen hebben een manier gezocht om op te vallen, uit de band te springen. Al is de boodschap die ze geven uiteraard een heel positieve. Of het de aanzet is om van dat maatje 36 als ideale maat af te stappen, betwijfel ik ten zeerste. Kijk maar naar het succes van programma's als De Wellnesskliniek en Beautiful .''

Een Britse enquête geeft Gielen alvast gelijk. Van meer dan 800 meisjes tussen de 8 en de 13 jaar zei maar liefst 97 procent dat oude vrouwen niet mooi zijn en vond 73 procent schoonheid synoniem voor slank.

Drie kwart gaf nu al te kennen iets aan hun lichaam te willen laten veranderen.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees