Buurt wil maximaal negentig per uur op E17-viaduct

Vier keer minder lawaai

GENTBRUGGE - Jan Roegiers (Spirit) wil de maximumsnelheid op het E17-viaduct in Gentbrugge beperken tot negentig kilometer per uur. ,,Dat zal voor vier keer minder lawaai zorgen'', zegt de Vlaamse volksvertegenwoordiger. Hij vraagt aan minister Kris Peeters (CD&V) om een proefproject op te zetten.

Sinds het E17-viaduct in Gentbrugge twee jaar geleden werd heraangelegd, regent het klachten van omwonenden. Zij vinden dat de lawaaihinder na de werken fel is toegenomen. De buurt verenigde zich in het actiecomité E17lawaai . Het comité liet zelf geluidsmetingen uitvoeren. De autoweg zorgt in de onmiddellijke omgeving in Gentbrugge voor een gemiddeld geluid van 67 decibel.

Oorzaak is niet alleen het vele zware vrachtverkeer, maar ook de voegen in het viaduct. Die zijn een stuk breder en dieper dan vroeger, waardoor er serieuze trillingen ontstaan.

,,Dat zou voor een stuk kunnen worden verholpen door de snelheid op het viaduct te beperken'', vindt Jan Roegiers. Hij stelt voor om personenwagens nog negentig kilometer per uur te laten rijden en vrachtwagens zeventig kilometer per uur. ,,Zo uitzonderlijk zou dat niet zijn. Een dergelijke snelheidsbeperking geldt bijvoorbeeld ook al op het viaduct van Vilvoorde.''

Volgens de volksvertegenwoordiger zou de snelheidsbeperking voor heel wat minder lawaai zorgen. ,,Gemiddeld zou het geluidsniveau met ongeveer vijf decibel dalen. Dat lijkt niet veel, maar betekent wel vier keer minder lawaai voor de omwonenden van het viaduct.''

Geluidsschermen

De omwonenden juichen het voorstel van Jan Roegiers toe. ,,Een snelheidsbeperking op snelwegen in de omgeving van druk bewoonde gebieden is in Duitsland de algemene regel'', zegt Gilbert De Groeve van het actiecomité E17lawaai . ,,Waarom zou het dan in België niet kunnen? Een snelheidsbeperking tot negentig kilometer per uur zou een belangrijke stap zijn.''

Volgens de omwonenden is er echter meer nodig. ,,Er moeten veel betere geluidsschermen komen. De huidige zijn niet meer berekend op het enorm toegenomen verkeer. Daarnaast pleiten wij voor geluidsarm beton, minstens op de rechterrijstrook. Op die manier kan het lawaai van het zwaar verkeer worden opgevangen.''

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio