Veiligheidsglas in glazen deuren

'Klopt het dat het niet meer is toegelaten om in een voordeur of in een terrasdeur een grote ruit uit gewoon glas te laten plaatsen? De ruit zou van gelaagd glas moeten zijn. Dit werd ons recent verteld door een verzekeringsexpert', aldus lezer Daan Brandt uit Gent.



Er is inderdaad een norm van toepassing over het gebruik van veiligheidsglas in deuren en ramen. 'Wanneer een glazen deur of een terrasdeur uit gewoon glas bestaat, is het risico op zware verwondingen reëel wanneer men pardoes tegen de deur aanloopt', aldus Geert Ramaekers van de Bouwunie. 'Het glas zal dan in zeer scherpe scherven breken. Vandaar de nieuwe norm die stelt dat alle deuren met glas, maar ook alle ramen waarvan de onderkant onder de 90 cm hoogte begint, van gehard of gelaagd glas moeten zijn.'

'Gelaagd glas bestaat uit twee glasplaten met een klevende pvb-folie ertussen', vult Fabrice Rivet van het Verbond van de Glasindustrie aan. 'Als gelaagd glas breekt, blijven de scherven aan de folie kleven. En tegelijk kan niemand door het gebroken glas heen lopen. Dit type glas is het bekendst van de voorruit van onze auto's. Gehard glas, dat het resultaat is van een thermisch proces waarbij het glas onder zeer hoge spanning komt te staan, breekt in onnoemelijk veel kleine stukjes, wat zware snijwonden voorkomt. Dit glas vinden we in de portieren van auto's terug.'

'Helaas vertelt de norm er niet bij of deze regel enkel van toepassing is voor nieuwbouwprojecten, dan wel ook voor renovatie of zelfs een banale herstelling van een kapotte terrasdeur', betreurt Fabrice Rivet. 'Voor alle glazen deuren raden wij systematisch het gebruik van veiligheidsglas aan, gewoon omdat het risico te groot is. Bij vervanging van een bestaande ruit in een raam lijkt ons dat niet meteen vereist, tenzij het glas gebroken is omdat iemand er is tegengelopen, dan is de noodzaak evident.'

Blijft nog de prijs. 'Het prijsverschil tussen klassiek glas en gewoon glas loopt toch al gauw op van enkel tot dubbel', aldus Geert Ramaekers van de Bouwunie. Fabrice Rivet van de Glasindustrie nuanceert: 'Veiligheidsglas is nu eenmaal een pak dikker en ook veel zwaarder, en dat vergt dus ook aanpassingen aan het chassis.' (krs)

Hebt u ook een consumentenvraag? Stel ze ons via www.nieuwsblad.be/vraaghetaan of www.gentenaar.be/vraaghetaan

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees