Handvrij bellen in wagen even gevaarlijk als met gsm

Handvrij bellen in wagen even gevaarlijk als met gsm

Foto: belga

LINKOPING/MUNCHEN - Handenvrij bellen is aan het stuur even gevaarlijk als gewoon met de gsm bellen, zo blijkt uit een studie van het Zweedse staatsinstituut voor Verkeersonderzoek VTI. De tests in een rijsimulator toonden aan dat de opmerkzaamheid tijdens het spreken bij een handenvrij telefoongesprek even sterk vermindert als bij een telefoongesprek waarbij de handen wel gebruikt worden.

Een onderzoek van ADAC bracht gelijkaardige resultaten aan het licht, zo zei de woordvoerder van ADAC, Dieter Wirsich, in Müchen.

Het Zweedse ministerie van Verkeer ziet in de studieconclusies nog geen reden om een algemeen belverbod achter het stuur door te voeren. ,,Het ingrijpen door de staat heeft ergens een grens", verklaarde een woordvoerster van het ministerie. Het is aan de autobestuurder om zich verantwoordelijk te gedragen.

De testpersonen zelf beoordeelden hun concentratie tijdens het handenvrij bellen als zijnde hoger en hun rijvaardigheid als beter. Die subjectieve indruk van de proefpersonen werd echter niet bevestigd door de meetwaarden.

Gelijkaardige onderzoeken in de Verenigde Staten wezen het afgelopen jaar al uit dat handenvrij bellen de opmerkzaamheid van de bestuurders niet verhoogt. Over het algemeen verviervoudigt het risico op ongevallen als gevolg van bellen achter het stuur.

Het ADAC raadt alle bestuurders aan om uiterst terughoudend te zijn wat betreft bellen achter het stuur en zelfs tijdens het handenvrij bellen bij voorkeur aan de kant van de weg te gaan staan, aldus Wirsich.

Een algemeen verbod op bellen achter het stuur wijst ook het ADAC van de hand: dan zouden ook roken achter het stuur, de conversaties met de passagier, het gebruik van navigatiesystemen en dergelijke meer moeten worden verboden, voerde Wirsich aan. De oplossing ligt bij een verantwoordelijk gebruik van de moderne techniek.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S