Zorg dat je gezien wordt!

Reflecterende karakter van fluohesjes is belangrijk

Reflecterende karakter van fluohesjes is belangrijk

Reflecterend textiel kan het verschil tussen leven en dood uitmaken. Foto: © jef collaer

BRUSSEL - Vanaf 1 februari 2007 moet elke automobilist een reflecterend hesje dragen bij pech of ongeval.

Een automobilist die pech heeft of betrokken is bij een ongeval en op een autoweg stopt op een plaats waar je niet mag stilstaan moet - zodra hij zijn voertuig verlaat - een retroflecterend veiligheidsvestje dragen, zowel overdag als 's nachts. Zo staat het in een koninklijk besluit dat de minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), heeft uitgevaardigd. Het wordt op 1 februari van kracht. Wie het jasje in die omstandigheden niet draagt, kan een boete van 50 euro krijgen.

Het gaat om het bekende fluovestje, maar dat is geen goeie term. Een mouwloos jasje is een hesje en het is niet zozeer het fluorescerende karakter dat zijn effect uitmaakt als wel het reflecterende. Als er (auto)lichten op schijnen weerkaatst het dat licht. Het fluorescerende effect speelt vooral overdag, het reflecterende als het donker is.

Verschil tussen leven en dood

Wegenwerkers, politieagenten en hulpdiensten dragen al sinds mensenheugenis gele of oranje reflecterende vesten en dat heeft zijn reden. Enkele cijfers volstaan om dat aan te tonen. Met donkere kleding word je pas op 20 meter gezien, met heldere kleding is dat 50 meter, met een reflecterend jasje van op 150 meter.

Leg dat naast de remafstanden van wagens. Bij een snelheid van 50 km per uur heeft een auto 26 meter nodig om te stoppen. Hij kan iemand met donkere kleding dus niet ontwijken. Wanneer een chauffeur 90 km per uur rijdt, heeft hij 64 meter nodig om te stoppen. Hij kan niet tijdig stoppen voor iemand met heldere kleding. Tegen 120 km per uur heeft hij 102 meter nodig om te stoppen. Alleen het reflecterende textiel biedt in dit geval genoeg marge.

Een weggebruiker die anders onzichtbaar is, springt met het reflecterende textiel wel in het oog. Het kan het verschil tussen leven en dood uitmaken.

Geen Europese eenvormigheid

In andere landen maakt het fluohesje deel uit van de verplichte veiligheidsuitrusting van wagens. In Denemarken, Italië, Kroatië, Ierland, Oostenrijk, Slovakije en Spanje is dat het geval. In Duitsland en Tsjechië moet het voor binnenlands vrachtverkeer. In Finland, Nederland, Portugal, Roemenië en Turkije is het aanbevolen.

De modaliteiten verschillen aanzienlijk. In Oostenrijk geldt de verplichting alleen op autowegen. In Spanje en Italië op wegen buiten de bebouwde kom, in Portugal ook in de bebouwde kom. Soms moet alleen de bestuurder het dragen, elders ook de passagiers. Automobilistenorganisatie Touring pleit voor Europese eenvormigheid. De collega's van de VAB vinden dat iedereen het hesje spontaan zou moeten dragen. ,,Dat geldt, meer nog dan voor automobilisten, voor voetgangers en fietsers'', meent Maarten Matienko. Veel kinderen deden dat al, door de Octopus-campagne of de Levenslijnactie van VTM, waarvoor Walter Van Beirendonck een hesje met ster ontwierp.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees