'Baby Einstein'-dvd maakt baby's dommer

© © NO CREDIT

© © NO CREDIT

1 / 4
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Amerikaanse gezinnen die dvd's van 'Baby Einstein' hebben gekocht, kunnen hun geld terugeisen van producent Disney. De pretreus doet dat na onderzoek waaruit blijkt dat baby's die vaak naar televisie kijken trager woordjes leren.

Koen Baumers

Een vernederende en vooral dure toegeving is het. Disney was er een beetje toe gedwongen, want er hing het bedrijf een hele reeks rechtszaken boven het hoofd. In de reclames voor de Baby-Einsteinreeks claimde het een educatieve waarde. Maar uit universitair onderzoek bleek dat tv-kijken voor baby's helemaal niet zo voordelig is.

De Baby-Einsteincollectie is een reeks van video's, dvd's en boeken die alleen al in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten elk jaar meer dan 130 miljoen euro opbrachten. Daarmee heeft Baby Einstein negentig procent van de mediamarkt voor baby's in handen. De dvd's bevatten filmpjes die - zoals de titel zegt -- van je baby een kleine Einstein moesten maken. In de Baby-Einsteinreeks zijn er ook dvd's onder de titel

Baby Mozart

,

Baby Shakespeare

en dergelijke meer. Ook in België was de reeks behoorlijk succesvol.

Maar in 2007 sloeg het nieuws over een onderzoek aan de universiteit van Washington bij Disney in als een bom: educatieve films zouden zelfs een negatief effect hebben op de ontwikkeling van jonge kinderen. Voor elk uur per dag dat baby's tussen 8 en 16 maanden naar de televisie kijken, leren ze zes tot acht woorden minder. Tv-kijkende kinderen lopen dus een taalachterstand op. Het negatieve effect verdwijnt wel bij kinderen vanaf 17 maanden, maar de onderzoekers raden hoe dan ook af om baby's voor de televisie te zetten.

'De resultaten hebben ons zelf verbaasd, maar het is niet helemaal onlogisch', zegt onderzoeker Andrew Meltzoff van de Universiteit van Washington. 'Jonge kinderen zijn maar enkele uren per dag wakker en aandachtig. Als ze die tijd voor de tv doorbrengen in plaats van met echte interactie in

kindertaal

- de melodieuze toon die we gebruiken tegenover kleintjes - krijgen ze niet dezelfde taalervaring. Ouders en opvoeders zijn de beste leraars omdat ze hun taalgebruik aanpassen. Dvd's kunnen niet op tegen warme, menselijke interactie.'

De conclusie van de onderzoekers loog er niet om: je kan baby's evengoed naar praatprogramma's of niet-educatieve kindertelevisie laten kijken, want enige educatieve waarde hebben zulke dvd's niet.

Disney was woedend toen het onderzoek uitkwam en vroeg een terugtrekking, maar de Universiteit van Washington sloeg hard terug. 'De resultaten zijn gepubliceerd in een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift en ze zijn correct. Onze onderzoekers zullen er alles aan blijven doen om ouders te helpen het leven van kinderen te verrijken.'

Omdat tal van Amerikaanse gezinnen een advocaat onder de arm hebben genomen, zwicht Disney nu voor de druk. Teleurgestelde ouders krijgen 16 dollar per dvd. De terugbetaling geldt voorlopig alleen in de Verenigde Staten en in Canada. De Baby-Einsteinreeks blijft wel in de rekken, want 'we willen ouders een groot scala aan mogelijkheden geven om een verrijkende ervaring voor zichzelf en hun kinderen te scheppen', zegt Disney in een persbericht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen