Belgen genieten van de nostalgie van 'oude' producten

Côte d'Or is ons favoriete merk

Côte d'Or is ons favoriete merk
Wanneer is een merk een sterk merk? Met die vraag in het achterhoofd gingen de onderzoekers van GfK op stap, op jacht naar het favoriete merkproduct van de Belgen. De chocola van Côte d'Or, de mayonaise van Devos-Lemmens en de schoonheidsproducten van Nivea dragen onze voorkeur weg.

Nu blijkt dat de consumenten almaar meer kiezen voor het huismerk van de supermarkten, wilde vond onderzoeksbureau GfK weten de tijd gekomen om te kijken wat mensen toch nog naar de grote merken lokt. De top-50 van veel verkochte en wijd verspreide merken bestond al langer, op basis van bedrijfsomzet, maar wat vinden we daar zelf van? GfK vroeg 8.000 Belgen naar hun favoriete product.

Côte d’Or, Devos-Lemmens en Nivea zijn goed voor de medailles. ‘Stuk voor stuk oude merken’, zegt trendwatcher Nathalie Bekx. ‘Hele t zijn volledige generaties hebben die de merken hebben leren kennen. Ze komen Het komt op tafel bij grootmoeder thuis én bij moeder thuis. Dat maakt het verschil.’

Die nostalgie geeft ons zekerheid. ‘In deze wereld van high-tech zijn het de ideale producten om even te ontsnappen’, zegt trendwatcher Herman Konings. ‘Het geeft evenwicht in ons systeem. En het staat op ooghoogte: We moeten niet naar alternatieven zoeken, want het merk is er en het is er altijd geweest. We hebben tegenwoordig te weinig tijd om te winkelen en te veel keuze in de rekken, waardoor we teruggrijpen naar het vertrouwde product. Daar zijn we zeker van. Het zijn bakens van zekerheid.’

Ambachtelijk en dicht bij huis, maar ook gewoon een bekend merk. ‘Eigenlijk zijn al die producten stuk voor stuk heel zichtbaar in de winkelrekken’, zegt trendwatcher Herman Konings. ‘Als mensen je vragen naar een bekend merk, denk je gemakkelijk aan die producten. Al zijn ze wel allemaal echt kwaliteitsvol. Te vergelijken met de knuffelbeer van vroeger. We vinden er troost bij.’

Het ideale merkproduct moet scoren op verschillende fronten. We willen er ons niet alleen emotioneel goed bij voelen, het moet ook sociaal zijn. En vooral: het moet zijn werk doen. Een goede prijs-kwaliteitverhouding, een grote beschikbaarheid, interessante promoties en een hoge kwaliteit zijn belangrijk. Chocola moet lekker zijn en zonnecrème moet beschermen tegen de zon, zo simpel is dat. Voor concurrerende merken zijn ze de referentie: mensen vergelijken de smaak of de efficiëntie van een concurrerend merk consequent met de nummer één. Maar ze zijn niet bij de pakken blijven zitten, want qua verpakking of substantie zijn ze geëvolueerd zonder in te boeten aan sterke punten.

Maar ook fijne reclamespots en milieuvriendelijke verpakkingen kunnen de doorslag geven. ‘Het is nu eenmaal populair om te zeggen dat je belang hecht aan de milieuvriendelijkheid van een verpakking’, zegt trendwatcher Herman Konings. ‘Maar als puntje bij paaltje komt, nemen mensen in de winkel toch nog liever het product met de beste prijs-kwaliteitverhouding.’

Lees de volledige studie van GfK op www.nieuwsblad.be/bestemerken
Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees