Klacht tegen banken die kinderen lokken

De consumentenorganisatie OIVO heeft klacht ingediend tegen drie banken die via hun website nog altijd reclame voor kinderen maken. Volgens OIVO zijn de banken in strijd met de gedragscode die de banksector zich onlangs zelf heeft opgelegd. Die code verbiedt onder andere reclame gericht op jongeren onder de twaalf jaar.
De consumentenorganisatie nam de jongerensites van Fortis, Dexia, KBC en ING onder de loep en stelde bij alle vier overtredingen vast. ,,We hebben contact opgenomen met de banken en onze opmerkingen voorgelegd. Alleen Fortis heeft daarop zijn sites aangepast. De andere drie vonden het niet eens nodig om te reageren'', zegt Peter Boelaert van OIVO.

Eis zakgeld

De opmerkingen op een rijtje. Futurisland (ING) en Kid City (KBC): ,,Beide sites bieden spelletjes aan die ook door kinderen onder de twaalf kunnen gespeeld worden. Er wordt reclame gemaakt voor virtuele en echte producten. Dat kan verwarrend zijn.'' Axion (Dexia): ,,Op deze site stoort vooral het laakbare taalgebruik. Ze hebben het onder andere over sabbelverzotte oorlelletjes en minderjarige tippelaars . Dat is er toch over. Bovendien ondermijnt Axion het ouderlijke gezag door jongeren nog altijd aan te zetten om zakgeld te eisen.''

OIVO diende klacht in bij economische zaken wegens oneerlijke praktijken. De gedragscode in verband met jongeren is niet wettelijk afdwingbaar. Minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche zei onlangs in het parlement dat ze met het idee speelt om de code in een Koninklijk Besluit op te nemen, waardoor overtredingen wél strafbaar zouden zijn.
Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees