Merho stelt ander logo, groter formaat en restyling voor

Kiekeboe en co. in nieuw jasje

Kiekeboe en co. in nieuw jasje

Foto: *

Kiekeboefans zullen raar opkijken als ze het nieuwe album in handen krijgen. De strip verschijnt voortaan onder de naam De Kiekeboes. 'Het is niet meer dan een logische stap', zegt geestelijke vader Merho. Mick Clauwaert

De nieuwe Kiekeboestrip Vrouwen komen van Mars heeft nog meer verrassingen in petto: de strip wordt voortaan op het grotere A4-formaat gedrukt en de hoofdpersonages zullen regelmatig van kledij wisselen. Na 33 jaar vond tekenaar Robert Merhottein, alias Merho, het tijd om de reeks aan te passen.

Merho liep al jaren rond met het idee om de wijzigingen door te voeren maar kreeg nooit gehoor bij Standaard Uitgeverij. Het 125ste nummer bleek een ideale gelegenheid om eindelijk de stap te zetten. Merho: 'Ik werk nu pas met een team dat volledig wil meegaan in dat verhaal. We wilden het dan ook meteen grondig aanpakken. Ik experimenteer graag met de strip en wil niet vervallen in routine. De verhalen zijn altijd meegegaan met hun tijd: computers en gsm's spelen er de laatste jaren bijvoorbeeld een belangrijke rol in. Dit is voor mij een logische nieuwe stap.'

Dat de naam van de strip te kinderachtig zou zijn om op de Nederlandse markt te scoren, wil Merho niet geweten hebben. 'Het klopt wel dat die naam in Nederland zo gezien wordt, maar ik wil me helemaal niet richten op die markt. Die verhalen in de pers zijn volledig uit de lucht gegrepen. Bovendien stelt de Nederlandse stripmarkt momenteel maar weinig voor en in Frankrijk zijn ze dan weer erg chauvinistisch. Ik ben nu 61, ik heb wel de ambitie gehad om de strip in het buitenland verkocht te krijgen, maar het is goed zoals het nu is.'

Andere kledij

De naam Kiekeboe wordt niet alleen veranderd in De Kiekeboes: Marcel Kiekeboe, vader van het gezin, wordt ook verwijderd uit het logo van de strip. Voor Merho is die wijziging bijna vanzelfsprekend: 'Hij is niet langer de hoofdfiguur rond wie het hele verhaal draait. De hele familie speelt de hoofdrol en doet dat al jaren. Marcel Kiekeboe kreeg al snel in de reeks een familie en toen al wou ik de naam wijzigen. Oorspronkelijk kwam die naam ook van een poppenkastfiguur. Maar mijn Kiekeboe is helemaal anders dan die pop.'

De figuren zullen na 33 jaar niet meer in elk verhaal dezelfde kledij dragen, wat vrij ongewoon is voor een dergelijke stripreeks. Merho: 'Ik kreeg daar regelmatig vragen over van kinderen. Jongeren zijn vandaag veel meer bezig met kledij en met mode, dus ook dat is een logische evolutie in de reeks. Ik werk erg veel vanuit mijn buikgevoel: ik begon me zelf ook af te vragen of het niet anders kon. Ik experimenteerde er wat mee en vond het resultaat erg goed.'

Ook het formaat is veranderd. 'Al meer dan twintig jaar probeer ik Kiekeboe te laten drukken op een groter formaat. Kiekeboe was altijd kleiner dan de meeste andere strips. Dat kwam omdat mijn uitgever dat destijds beter vond.'

Controlefreak

De wijzigingen zouden wel eens lauw onthaald kunnen worden door de trouwe fans. Merho maakt zich daar niet zoveel zorgen over: 'Ik verloochen de strip niet. Die figuren blijven mijn kinderen en daar zal ik altijd sterk over waken. Het is ook niet waar dat ik steeds meer werk uit handen geef: ik heb nu wel meer medewerkers dan vroeger, maar ik blijf een controlefreak. Alles wat verschijnt, moet eerst door mij goedgekeurd zijn. Een probleem is dat de reeks zo aan mij gebonden is. De humor, de verhalen: dat komt allemaal van mij. Ik werk nu samen met een aantal scenaristen van wie ik denk dat ze het wel zouden kunnen. Maar dat zullen we wel zien als ik besluit om het wat kalmer aan te doen. Voorlopig heb ik er nog heel veel zin in.'

Nadat er eerder een film en een toneelstuk rond Kiekeboe uitkwamen, heeft Merho nog steeds ambities in die richting. 'Ik denk dat de strip ideaal is om er een soort sitcom zoals The Simpsons van te maken, met vaste acteurs. Ik praat daar wel vaak over, maar er is voorlopig nog geen concreet plan.'

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees