Celebs

Presentatrice krijgt vanaf morgen nieuwe talkshow op VTM: 'Cijfers liegen niet'

Francesca Vanthielen wordt de nieuwe Goedele Liekens

Francesca Vanthielen wordt de nieuwe Goedele Liekens

Foto: Cijfers Liegen Niet

VTM heeft een nieuwe Goedele en ze heet Francesca. De commerciële zender schuift vanaf morgen de ranke Vanthielen naar voren als het gezicht van een nieuw wekelijks praat- en discussieprogramma. In 'Cijfers liegen niet' gaat de 39-jarige presentatrice op zoek naar de mensen achter de cijfers.

Nu haar agenda niet langer vol zit met Aspe, heeft Francesca Vanthielen de handen vrij. En dus was ze maar wat blij toen VTM kwam aankloppen bij haar en productiehuis DeMensen (o.a. Tomtesterom, De klas van Frieda) met de vraag om een nieuw praatprogramma te maken.

In Cijfers liegen niet gebruikt de Sterren op de dansvloer-presentatrice cijfers en statistieken als een opstapje naar een gesprek met experts, maar vooral met gewone mensen. 'De klemtoon ligt echt op hen. Het is de bedoeling om met hun verhalen de cijfers te duiden.'

Het programma wil een breed spectrum aan onderwerpen belichten: van antidepressiva over echtscheidingen en zwaarlijvigheid, tot het kopen van huizen en oude jeugdliefdes op Facebook.

Je eigen talkshow op VTM. Hoe spannend is dat?

Francesca Vanthielen: 'Het is lang geleden dat ik nog een talkshow heb gedaan. Dat was eind jaren negentig, met Symons & Vanthielen. Natuurlijk is het spannend. Vooral ook omdat we met een blanco blad begonnen zijn en via lang brainstormen bij dit idee zijn terechtgekomen. Cijfers en statistieken interesseren me al lang. Ik ben er graag mee bezig en dus voel ik me goed bij een programma als dit. Maar de uitdaging was natuurlijk om een formule te bedenken waarbij ik de kijker niet bombardeer met cijfers. We willen een programma maken waarbij ik niet al te veel moet uitleggen, maar de cijfers kan gebruiken als een aanzet voor een goed gesprek.'

Was VTM op zoek naar een nieuwe Goedele Liekens?

'Ze misten een talkshow in hun programmaschema. Het is de keuze van VTM geweest om mij een voorstel te laten uitwerken met het productiehuis DeMensen. Cijfers liegen niet is een programma dat niet voortborduurt op vorige talkshows bij VTM.'

Waar ligt de klemtoon? Wil je vooral informeren of entertainen?

'Beide. Het wordt infotainment, zoals men dat tegenwoordig noemt. Het is informatief, maar we beseffen ook dat we om vijf voor tien 's avonds starten. Voor veel mensen is dat het laatste programma wat ze zien voor ze gaan slapen. Het kan dus niet de bedoeling zijn om mensen met cijfers rond de oren te meppen en hen naar adem te laten happen. We willen net zo goed moeilijke onderwerpen aanpakken als luchtige onderzoeken behandelen, in een juiste balans.'

Welk cijfer is in je hoofd blijven hangen, na al die maanden voorbereiding?

'Het aantal doden ten gevolge van roken. Plus de obesitascijfers. Eén op tien jongeren van minder dan achttien is extreem zwaarlijvig, en dat neemt alleen nog maar toe. De gevolgen daarvan voor de gezondheidszorg zijn enorm. Dat gaat over miljarden euro's. Kosten die je echt kan vermijden. Als het zo exponentieel groeit, vind ik dat je als overheid moet ingrijpen.'

En voor jezelf? Wat is het slechtste cijfer dat jij ooit gehaald hebt?

'Een 7 op 20 voor filosofie. (lacht) Dat kwam omdat ik toen twee dagen voor mijn examen de vraag had gekregen of ik in een film wilde meespelen, Boys. Ik was helemaal de kluts kwijt en kon mij absoluut niet meer concentreren om te blokken. Het was mijn enige buis in heel mijn universitaire carrière. Met dank aan regisseur Jan Verheyen.' (lacht)

Jullie starten ook een grote overspel-enquête, die iedereen kan invullen op jullie site. Waarom?

'Ik geef toe: het is een beetje een promostunt. (glimlacht) Om de mensen wat te prikkelen. We maken nu acht afleveringen van het programma en na de zomer komen we terug. Met deze enquête willen we de toon wat zetten. Later zullen er nog komen. We willen dat opbouwen.'

Je eigen talkshow, het is tegelijk ook een zware verantwoordelijkheid. Ben je bang voor de kritiek?

'Ik hoop eerst en vooral dat men ons niet afmaakt voor elk cijfer dat we gebruiken. We kunnen niet elke keer vijf minuten lang gaan uitleggen hoe we aan dat cijfer gekomen zijn. We baseren ons op gegevens van de federale overheid, of van enquêtebureau iVox.'

'Afgezien daarvan heb ik het heel moeilijk met de manier waarop het tegenwoordig gaat: je wordt enorm snel afgerekend, in de pers en op Twitter, en dat wordt heel persoonlijk gespeeld. Ofwel ben je te mager, ofwel te dik. Ik weet inmiddels hoe ik met kritiek moet omgaan, maar als het persoonlijk wordt, dan kwetst dat natuurlijk. Ik hoop dat ik me erboven kan zetten.'

'Ik besef dat de paasvakantie niet de ideale periode is om met een nieuw programma te beginnen. Maar VTM weet dat ook. Zij hebben me op het hart gedrukt: maak vooral goede tv en fixeer je niet al te veel op de kijkcijfers. Maar ik weet dat ik mezelf toch niet zal kunnen inhouden.' (lacht)

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees