Twee jaar garantie voor elk product

BRUSSEL - De consument krijgt bij de aankoop van elk gebruiksvoorwerp voortaan twee jaar garantie. Minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A) breidt de bestaande waarborgregels uit met een wetsontwerp dat al door de ministerraad is goedgekeurd.
Vandaag biedt het ene merk van stofzuigers of haardrogers een jaar garantie, het andere maar zes maanden, of zelfs helemaal niets. De waarborg van gebruiksproducten is nogal willekeurig. Als iets stuk gaat, kan de consument ook zonder vastgelegde waarborgtermijn reparatie of vervanging eisen, op basis van de wettelijk geregelde waarborg op verborgen gebreken. Maar dat kan alleen voor de rechtbank worden afgedwongen, en veel consumenten concluderen dan ook dat het sop de kool niet waard is.

Vandaag, op de Internationale dag van de Consument, kondigt minister Van den Bossche aan dat ze een Europese richtlijn terzake zo ruim mogelijk wil interpreteren en in de Belgische wetgeving omzetten. ,,Voor alle gebruiksproducten geldt voortaan een garantie van twee jaar'', zegt ze. ,,Als die bij normaal gebruik stuk gaan, kan de consument ze gratis laten herstellen of vervangen, of desnoods zijn geld terugvragen. Hij moet daarvoor niet naar de rechtbank, maar rechtstreeks naar de verkoper.''

Gaat het over een product waarvan de levensduur de twee jaar ruim overschrijdt, zoals auto's, microgolfovens of koelkasten, dan kan de consument nog altijd terugvallen op de bestaande wetgeving over de waarborg op verborgen gebreken.

,,Met deze regeling is de consument beter beschermd dan vandaag'', besluit Freya Van den Bossche. Ze plant overleg met de Federatie van Distributeurs (Fedis) om een en ander concreet uit te werken. ,,Over enkele maanden moet de nieuwe regeling al van kracht zijn.

Corrigeer

MEER NIEUWS