Vlaamse oprichters verwezenlijken Netlog-droom

'50 miljoen vrienden: Geweldig!'

'50 miljoen vrienden: Geweldig!'

Netlog-oprichters Toon Coppens en Lorenz Bogaert. 'Het aantal leden van onze site groeit al negen jaar. Netlog is geen hype meer.' Foto: © EDM

GENT - Een historisch moment deze week voor Gentenaars Toon Coppens (27) en Lorenz Bogaert (33). Zij rondden met hun megapopulaire netwerksite Netlog de kaap van vijftig miljoen leden. Daarmee zijn ze eigenaar van de snelst groeiende online jongerengemeenschap van Europa en - na Facebook - de tweede grootste netwerksite ter wereld. 'En zeggen dat we de eerste dag slechts 10 bezoekers op onze site hadden.'

Zelf horen ze het niet graag, maar de twee jonge Gentenaars Toon Coppens (27) en Lorenz Bogaert (33) mogen zich zonder twijfel tot de machtigste internetbonzen van de wereld rekenen. Begin deze week maakten ze bekend dat hun creatie, de mega-populaire netwerksite Netlog, nu vijftig miljoen leden telt. En elke maand komen er nog zo'n 1,5 miljoen leden bij.

'Een geweldig gevoel, zoveel vriendjes te hebben', zegt Toon Coppens. Hij richtte in 2000 de voorloper van Netlog op. 'En zeggen dat het allemaal met zo'n eenvoudig idee is begonnen. Om te vermijden dat de bezoekers van chatsites telkens opnieuw moesten intikken wie ze zijn en wat ze doen, maakte ik een webstek waarop ze een soort van herbruikbare identiteitskaart konden invullen. Maar na verloop van tijd werd mijn profielsite zélf populairder dan de chatsites. Eerst had ik tien bezoekers, later honderd. En de mensen bleven terugkomen.'

De huur van de server voor de site betaalde Coppens met de kredietkaart van z'n vader. Maar toen die erachter kwam hoe duur dat grapje wel was, moest zoonlief op zoek naar adverteerders. Samen met zijn jeugdvriend Lorenz Bogaert richtte hij vervolgens Netlog op. 'Blijkbaar vullen we elkaar goed aan', zegt Coppens. 'Sindsdien is onze site maar blijven groeien. Vanuit een piepklein kantoortje probeerden we na Vlaanderen ook Nederland te veroveren. En nadien Wallonië en Frankrijk...' Intussen telt Netlog honderd medewerkers over de hele wereld.

Het geheim achter het Netlog-succes? 'Onze duidelijke keuzes', zegt Coppens. 'Wij richten ons specifiek tot een jong publiek, tussen de 14 en 24 jaar. Al wie ouder is, hoort niet tot onze kerndoelgroep. Bekijk het zo: als een 18-jarige op café gaat wil hij daar toch ook niet elke keer met zijn oom worden geconfronteerd? Die jongeren kunnen hun profiel ook een heel eigen uitzicht, een zogenaamde 'skin', geven. En dat appreciëren ze enorm, net als de vele spelletjes. Bovendien wordt Netlog, in tegenstelling tot Facebook, vooral gebruikt om nieuwe contacten leggen.'

Met wereldwijd zo'n 250 miljoen leden is Facebook is wel nog altijd de grootste netwerksite. Maar ook Coppens en Bogaert zijn vast van plan nog stevig te groeien. Vandaag is Netlog al actief in het Midden-Oosten. 'Waar het gaat eindigen? Dat weten we niet', zegt Coppens. 'Hoeveel jongeren zijn er op de wereld? (lacht) En neen: we hebben geen schrik dat dit verhaal plots ophoudt. We groeien nu al negen jaar aan één stuk. Netlog is geen hype, het is een feit.'

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees