Nieuwe Vogeltjesdans op weg naar Zomerhit 2004

Nieuwe Vogeltjesdans op weg naar Zomerhit 2004
Uitgerekend dertig jaar nadat de Vlaamse muziekproducer Louis Van Rijmenant een Zwitsers accordeondeuntje door Bobby Setter op plaat liet zetten, en vele miljoenen exemplaren later, hebben nu ook de jongens van Dynamite het succes van De vogeltjesdans ontdekt.
,,Je gelooft het niet, maar die idee is al twee jaar oud'', zegt Francis Van Mechelen. ,,We hadden heel de zomer gescoord met De Pizzadans, en bij een brainstorm over een opvolger kwamen we bij De vogeltjesdans terecht. Toen we hoorden dat het nummer dit jaar dertig jaar oud zou zijn, hebben we het project een jaartje uitgesteld en deden we vorig jaar eerst nog Toeter op waterscooter. Dat we De vogeltjesdans zouden doen, is binnen de platenfirma wel het best bewaarde geheim gebleven.''

Vogeltjes met tekst

Je hebt er wel een tekst op gezet.

,,We vonden dat we er een meerwaarde moesten aan geven. Er gewoon een beat onder zetten leek ons niet genoeg. Met een tekst erbij krijgt De vogeltjesdans een meerwaarde.''

Veel mensen gaan in de lach schieten als ze het woord meerwaarde horen in de mond van Francis Van Mechelen van Dynamite. Jullie worden wel eens grossiers in wansmaak genoemd. ,,Dat is een goede! (Blijft heel vriendelijk en lacht uitbundig). Je moet er in slagen om op het juiste moment met het juiste ding te komen. Er komen zoveel onnozele platen uit. Waarom scoren die van ons wel, en die van anderen niet? Meerwaarde? Veel mensen vinden wat wij doen geen muziek. Maar als zoveel duizenden mensen die platen kopen, mag ik dan twijfelen aan de mening van de criticasters? Op onze cd-single staat 3,5 minuten muziek, maar wat wij bieden, is een goed gevoel. Dat is onze meerwaarde. Bij ons gaat het gewoon om plezante dingen die iedereen kan meezingen. Weet gij wie onze platen koopt? Ofwel een heel jong publiek, en dat wil het niet te moeilijk hebben. Een goed muziekske en een dansje. En de mannen aan de toog vinden dat ook leuk. Kinderen, en zatte vaders aan de toog, veel verschil is daar niet in.''

Eigen doelgroep

,,Let op, ik heb alle respect voor mensen die diepzinnige teksten maken. Die doen dat dan voor hun specifieke doelgroep. Wij hebben ook onze doelgroep: de man in de straat, de kindjes die van school komen en op Ketnet ons clipje zien, of die op Tien om te Zien een stel kiekens over het podium zien huppelen. Voor hen doen wij het. En er zijn dan mensen die het nodig vinden om in hun pen te kruipen of op de radio verkondigen dat wat wij doen niet goed is. Maar er zijn er ook die het slimmer bekijken. Neem nu Jos Van Oosterwijck. Die laat ons niet links liggen. Maar wat krijgt hij van ons in ruil? Heel de dijk van Blankenberge die uit de bol gaat als wij op het podium staan. Dat heeft hij met De Pizzadans ook goed bekeken. Van Oosterwijck sprak ooit de wijze woorden: ,,Voor elk nummer is er een tijd en een plaats.'' Ik wil 's morgens niet wakker worden met De Pizzadans. Maar op een communiefeest, een trouwfeest, op muziekevenementen en in de danscafés wil ik dat wel horen. Daar hoort dat thuis.''

Vroeger maakte je je wel eens boos omdat de radiozenders je nummers niet wilden draaien. Hoe ga je daar nu mee om?

,,De Pizzadans haalde goud, we verkochten er een kleine 20.000 van. De Pizzahut strandde op elfduizend. Van De vogeltjesdans waren er op een paar weken 5.000 weg, nog voor we in Tien om te Zien kwamen. Vroeger kon ik me kwaad maken dat ze ons niet draaiden. Maar we hebben verdorie de radio niet nodig. We hebben onze eigen weg gevonden.''

Foute muziek

Jullie brengen straks een full-cd uit.

,,Going fout! Je moet niet lang nadenken om te begrijpen dat we het daar hebben over al die gasten die denken dat we fout bezig zijn. Maar er zullen wel zes hits op staan, en zes nieuwe nummers. Allemaal foute hits? Ik heb er geen moeite mee om onze cd zo te noemen.''

Welke muziek zit er nu in de cd-speler van je auto?

,,Een Russische! (De vrouw van Francis is afkomstig uit Litouwen). Onze nieuwe single is in Litouwen zowat de nationale voetbalhymne geworden. Drie weken geleden hebben we in Vilnius voor 45.000 man gespeeld. En die gingen uit hun dak.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees