Bezoek aan automatische metrolijn in Parijs doet MIVB dromen

Metro zonder chauffeur moet kunnen tegen 2015

Metro zonder chauffeur moet kunnen tegen 2015

Foto: rr

Het is zeer goed mogelijk dat we binnen tien jaar in metrostellen rijden zonder bestuurder. De MIVB is er alvast van overtuigd dat de metro's elkaar sneller kunnen opvolgen en dat ze bovendien ook veel veiliger zijn. De Franse hoofdstad heeft één volautomatische lijn die zowel qua veiligheid, netheid als stiptheid grote onderscheiding behaalt.

Metrolijn 14 doorkruist al sinds 1998 het Parijse stadscentrum en is voorlopig de enige volledig geautomatiseerde metrolijn in de Franse hoofdstad. Het voornaamste kenmerk van deze metro is dat er geen chauffeur is. Een ingenieuze automatische piloot bestuurt de stellen die met een fenomenale snelheid door de ondergrondse tunnels rijden. ,,Dit zouden we graag ook in Brussel hebben'', geeft Kris Lauwers, adjunct-directeurgeneraal van de MIVB, grif toe. ,,Het is ook helemaal niet onmogelijk. Onze eerste metrolijn dateert van begin jaren zeventig. Binnen tien jaar zijn die eerste metrostellen aan vernieuwing toe. Dat lijkt ons het geschikte moment om op een van de Brusselse metrolijnen over te schakelen naar het automatische systeem.''

Het project zou naar schatting 50 miljoen euro kosten en de MIVB ziet eigenlijk enkel voordelen. Het Parijse voorbeeld ziet er inderdaad bijzonder indrukwekkend uit.

De ruime moderne metro bestaat uit één stuk en is niet verdeeld, zoals bij ons, in verschillende metrostellen. Helemaal vooraan, waar normaal de bestuurder zit, staan stoeltjes en passagiers staren zich blind in de donkere tunnels.

Elke honderd seconden

De metro rijdt in de stations in een glazen koepel. Op het perron staan dus glazen deuren die pas opengaan als het metrostel stilstaat in het station. ,,Ongevallen zijn op die manier uitgesloten'', zegt Lauwers. ,,Je kunt al niet vast komen te zitten tussen de metrodeuren maar er kan ook niets of niemand op het perron vallen.'' De RATP, de Franse tegenhanger van de MIVB, haalt met zijn automatische metro indrukwekkende uurschema's. In de spitsuren is er om de honderd seconden een metro, tijdens de daluren om de drie minuten. Indien nodig zouden de metro's zelfs om de 85 seconden kunnen rijden.

,,Als je met metrochauffeurs werkt, kun je nooit die frequentie halen'', zegt Lauwers. ,,Er gebeurt altijd wel iets waardoor je een vertraging hebt en aan die hoge frequentie zou dat al snel tot opstoppingen leiden.''

De Brusselse metrobestuurders moeten zich in elk geval absoluut geen zorgen maken, benadrukt de MIVB. ,,Er zullen jobs genoeg voorhanden blijven voor iedereen'', klinkt het vastberaden.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio