Gemeente verzet zich tegen uitbreidingsplannen NMBS

,,Twee sporen extra is alleen meer overlast''

,,Twee sporen extra is alleen meer overlast''

De werken aan de brug in Sint-Anna-Pede zouden drie jaar in beslag nemen. Foto: © YDS

DILBEEK - Een speciaal bijeengeroepen gemeenteraad geeft, met 29 stemmen op 32, negatief advies over de aanleg van twee extra sporen op de lijn L50A. De lijn, die over een lengte van ongeveer vijf kilometer over het Dilbeekse grondgebied loopt, krijgt twee sporen extra. Dilbeek vreest dat het alle lasten zal moeten dragen en niet van de lusten zal kunnen profiteren.

Door de uitbreiding van de sporen kunnen meer treinen op het traject Brussel-Denderleew-Gent worden ingezet.

,,We moeten de belangen verdedigen van alle Dilbekenaren. Zeker die van de inwoners van Schepdaal en Itterbeek, die de meeste hinder zullen ondervinden van de werken.'' Met deze woorden leidde burgemeester Platteau (VLD) de gemeenteraad in. De toon was meteen gezet: ,,We moeten een krachtig signaal geven aan de bevoegde overheden en de NMBS'', klonk het unaniem.

Het aanleggen van twee extra sporen op de lijn Brussel-Denderleeuw kadert in het Gewestelijk Expresnetplan (GEN), een project dat de hoofdstad beter toegankelijk moet maken met het openbaar vervoer.

Het gemeentebestuur kant zich, onder impuls van de Groen!-fractie, niet tegen het GEN op zich. Ook voor Dilbeek zou dit het sluipverkeer in de gemeente deels kunnen oplossen. Vele gemeenteraadsleden vragen zich wel af of de alternatieven voldoende onderzocht zijn. ,,Zijn dubbeldektreinen of extra wagons niet even goed een verhoging van de capaciteit?''

Geen station in Schepdaal

De werken beginnen in principe eind 2006 en zullen ten vroegste in 2012 afgerond zijn. In die tijd zullen inwoners van de Dilbeekse deelgemeenten heel wat hinder ondervinden, vooral van zware goederentransporten die het nodige materiaal naar de stapelplaatsen brengen.

De werken aan de brug in Sint-Anna-Pede alleen al zouden drie jaar in beslag nemen. De omgeving zou al die tijd slecht toegankelijk zijn voor het verkeer. De problemen stoppen ook niet bij het einde van de werken: de Itterbeekse dorpsraad vreest in een bezwaarschrift voor geluidsoverlast, volgens omwonenden nu

al een probleem. Het voorstel om in Schepdaal een station in te planten werd door de NMBS voorlopig niet aanvaard. Dit zou nochtans volgens de gemeenteraad het drukke verkeer op de Ninoofsesteenweg doen dalen en voor Dilbeek een belangrijke meerwaarde betekenen. Dilbeek kan dan meegenieten van de uitbreiding, een belangrijk breekpunt voor de gemeenteraad. Er werd ook beslist tot aanstelling van een juridisch en/of studiebureau dat het gemeentebestuur moet begeleiden in dit dossier. ,,In de ambtenarij is er niemand die enerzijds de tijd en anderzijds de nodige knowhow heeft inzake dit dossier'', zegt Marc Willen (VLD). ,,We kunnen niet blijven rekenen op de mensen van de Dorpsraad om het voor ons op te volgen.''

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio