REBEL tot de dood

Ryanair-topman Michael O'Leary schudde luchtvaartwereld wakker

Ryanair-topman Michael O'Leary schudde luchtvaartwereld wakker

Foto: © AP

Zijn medewerkers moeten hun uniform zelf betalen en de gsm opladen op het werk is strikt verboden. Het uiterst gierige beleid van Ryanair-topman Michael O'Leary heeft de luchtvaartmaatschappij geen windeieren gelegd: de groep kon zijn twintigste verjaardag vieren met een nieuwe recordwinst van 268,9 miljoen euro of 19 procent meer dan vorig jaar. ,,Het publiek weigert nog langer belazerd te worden'', vindt een verbluffend zelfverzekerde O'Leary.

Het kan mij geen barst schelen dat niemand mij aardig vindt'', vertelde O'Leary vorig jaar in de krant The Daily Telegraph . ,,Ik hou niet van vliegtuigen. Ik ben nooit piloot willen worden zoals de meeste van de creaturen die het luchtvaartwereldje bevolken. Zij gingen in het wereldje aan de slag omdat een vliegtuig in de lucht hen een erectie bezorgt. Ik ben zo niet.'' Als Ryanair-topman Michael O'Leary de gevestigde waarden in de luchtvaart tegen de schenen kan stampen, zal hij het niet laten. Ietwat arrogant, maar super zelfverzekerd, heeft de Ier voor een revolutie gezorgd in de luchtvaartsector. Deze week onthulde men dat zijn vliegmaatschappij deze zomer meer passagiers zal vervoeren dan British Airways. ,,'s Werelds meest favoriete luchtvaartmaatschappij zal ingehaald worden door onze lagekostenmaatschappij'', kondigde O'Leary aan. ,,Doet het er iets toe dat we groter zijn dan British Airways? Nee. Maar het toont wel aan dat het publiek het beu is meer te betalen voor een zogezegd superieure service.''

Opvliegende ruziezoeker

Het succesverhaal Ryanair startte in 1985 bij de Ierse familie Ryan die met 25 medewerkers een dagelijkse verbinding opzette tussen Waterford in Ierland, en Londen-Gatwick. Vandaag vervoert de maatschappij van opvolger Michael O'Leary 35 miljoen passagiers op 220 routes naar 19 Europese landen waaronder België. En hoewel de olieprijzen blijven stijgen, behoudt Ryanair zijn goedkope tickets. Maar in tegenstelling tot andere gedelegeerde bestuurders streeft O'Leary geen populariteit of bewondering na. Hij is een opvliegende ruziezoeker, vijandig tegenover de concurrentie, vakbonden, personeel en zelfs tegenover klanten. Wanneer die zich erover beklagen dat ze ergens op een eenzaam vliegveld gestrand zijn, vraagt de topman hen: ,,Wat wil je voor minder dan één euro?''

Toch bestaat er geen twijfel over dat deze man innovatief, snel en weinig verontschuldigend is. Om de prijzen van de tickets naar beneden te halen moest O'Leary snel de kosten doen dalen. Ondertussen is zijn gierigheid volgens critici een obsessie geworden. Zo kreeg het personeel geen balpennen meer ter beschikking. Gratis koffie, thee en water werden afgeschaft omdat dat de firma 450.000 euro per jaar zou besparen. Bovendien moeten de medewerkers zelf opdraaien voor de kosten van hun opleiding en hun uniform. Mobieltjes mochten niet langer op kantoor worden opgeladen en voor de kerstfeestjes wordt toegang gevraagd. ,,Wij zijn de meest spaarzame luchtvaartmaatschappij ter wereld'', zegt O'Leary, ,,We doen niets wat te veel geld kost. Goedkope vluchten zijn veel beter dan 50 lege, dure plaatsen op een vliegtuig.''

Gepassioneerde zakenman

In de loop der jaren maakte de brutale Ier echter ook veel vijanden. Zijn uitgesproken en weinig subtiele mening over allerhande onderwerpen, valt niet bij iedereen in goede aarde. Over het recht op vliegen zei hij bijvoorbeeld: ,,Jarenlang was vliegen enkel weggelegd voor de rijke f***ers. Nu kan iedereen zich dat veroorloven.'' En ook de reisagentschappen krijgen er af en toe flink van langs: ,,Breng ze naar buiten en schiet ze neer. Wat hebben zij voor de passagiers gedaan?'' Ondanks deze ongemeen slechte reputatie krijgt O'Leary veel krediet van een van zijn vroegere medewerkers: ,,Hij is een veeleisende maar gepassioneerde zakenman. Zijn bedrijfskennis is bewonderenswaardig. Die passie beroert ook het personeel: precies daarom werken zoveel mensen graag voor hem.''

O'Leary zelf ligt er allemaal niet wakker van: ,,Ik zie mezelf als een doorgegroeide Ier die een goede vliegmaatschappij runt en British Airways het nakijken geeft'', zegt hij, ,,Een Ierse kerel die zichzelf tot de elite rekent, bestaat gewoon niet. Wij zijn van nature rebellen tot de dood.''

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees