Een dag in het spoor van Koen Wauters vlak voor zijn meest ambitieuze 24 uren van Spa

Koen Wauters: 'Van vrouwen heb ik hier nooit last'

Gisteren stond hij nog in de studio die nieuwe Clouseau-cd in te zingen. Maar vandaag komen de zenuwen pas écht naar boven bij Koen Wauters. Op het programma staan zijn eerste 24 uren van Francorchamps waarin hij er met een snelle Aston Martin vol voor gaat. Een podiumplaats. 'Vroeger deed ik het voor de fun, nu race ik for real.' Wij volgden piloot Wauters een dag lang in aanloop naar zijn spannendste moment van het jaar.

Een kleine stap voor de mensheid, een grote sprong voor een amateurpiloot. Koen staat op in Mechelen, kust de kids gedag en wrijft het zand uit zijn ogen. 'Man, ik heb amper een oog dichtgedaan. Zo hard was ik al met die 24 uur bezig.' In zijn BMW op weg naar Francorchamps heeft Koen dik anderhalf uur om wakker te worden. Het goede nieuws: van de snotvalling die hij, net terug uit vakantie, overnam van Valerie is hij helemaal verlost.

9:02

Pas aangekomen in Spa-Francorchamps, en meteen al afspraak met de grote baas. Van de koersdirecteur krijgt Koen te horen hoe het er ook dit jaar weer aan toegaat op het circuit. 'Als je bijvoorbeeld meer dan zestig per uur rijdt in de pitlane , word je bestraft. Dan verlies je kostbare tijd.' Al een geluk dat de wagens op de pitlane , de startbaan langs het echte parcours zeg maar, maar zestig per uur rijden. Zelfs met die snelheid is het gebrul van de Porsches, Lamborghini's en andere monsters ondraaglijk. 'Dat komt omdat die wagens niet gemaakt zijn om op zo'n laag toerental te draaien', verklaart Koen. Waarna hij een pleidooi houdt voor zijn oortjes. 'Op maat gemaakt, en eigenlijk dezelfde die ik gebruik tijdens concerten. Omdat het nodig is, ja. Ik herinner me dat Kris tijdens een rondje racen eens uit zijn Viper stapte: ik ga hier mijn oren niet kapotmaken, ze zijn mijn geldwinning .' Grote broer had gelijk.

10:00

Het team van Koen en co rijdt met een Aston Martin - voor de kenners: een DBRS9. Als het gevaarte in de paddock omhoog gepompt wordt en de deuren er even af gaan, lijkt dit monster toch vooral op licht speelgoed. 'Dit is een zwaargewicht', corrigeert een Britse technicus van het Aston Martin backup-team. 'Topsnelheid tegen de 270 kilometer per uur', wijst hij naar de glimmende V12-motor onder de kap. Dik 500 pk voor zo'n 1.000 kg. Het prijskaartje van een Aston Martin bedraagt makkelijk 200.000 euro.

'Met autosport is enorm veel geld gemoeid', aldus Koens patroon Jeffrey Van Hooydonk. 'Voor de 24 uren met dit team mag je rekenen op een minimumbudget van 150.000 euro. ( wagen niet inbegrepen, nvdr. ) Alleen het budget voor de banden bedraagt 50.000 euro. Eén set banden kost 2.000 euro, en met dit weer wisselen we ongeveer om de tien minuten.'

11:32

De eerste oefenrondes zitten erop, Koen perst zijn bloedrode hoofd uit een helm. Niet moeilijk: in de wagen kan de temperatuur oplopen tot 60 graden. Koens hartslag is gemiddeld 142. Het team technici krijgt meteen te horen waar het nog aan schort. ' I was getting on my nerves ', legt Koen uit. Hij werd flink zenuwachtig, van die stoel die in zijn rug duwt. En de traction control , een systeem dat helpt tegen slippen, blijkt ook maar half te werken. 'Met Britten moet je opletten', geeft Van Hooydonk later mee. 'Er gaat zoveel geld om in het racewereldje dat sommigen er belang bij hebben dat je de race niet uitrijdt.' Kosten en moeite gespaard, zoals dat heet. Gelukkig voor ambitieuze Koen, Jeffrey, Eddy (Renard) en Julien (Schroyen) blijken ' Führer ' Harry Lemmer en zijn Britse team wel te goeder trouw.



13:50

Tijd voor wat rust en wat eten (puree met kip) in de teamcaravan van kantelpoortenbedrijf Feryn. Nu ook de auto nog wat aangepast wordt, is de sfeer wat minder strak. Koen nestelt zich in zijn brandvrij ondergoed languit op de bank, zodat zijn voeten bijna in de buurt van een vreemdsoortig toestel komen. 'Dat is de chi -machine', legt Van Hooydonk uit. 'Ook Kim Clijsters gebruikt dat. Een Japanse uitvinding van 40 jaar geleden, maar als je er je benen in legt, voel je je bloedcirculatie zelfs tot in je vingertoppen.'

Van Hooydonk, wellicht de beste in het team, is een professional en dus controlefreak. 'Ik heb ook een gamma pillen, ja. Testosteron gebruik ik, net als magnesium en Q10, een middel dat de stress wat wegneemt en je toch op scherp zet. Pas op, alles legaal hé. Er is in de autosport ook dopingcontrole.'

Koen lacht een luie mondhoek omhoog. 'Ik heb in de Dakar-rally ook vanalles zien gebruiken. Veel captagon, om wakker te blijven. Zelf beperk ik mij tot vitamines.'

15:41

Een vader komt voor zijn zoon een handtekening vragen. Koen signeert een stickerboek en ziet nog veel lege plaatsjes. 'Nog veel werk hé'. In het stickerboek prijkt Wauters tussen alle andere coureurs. Zouden die dan nooit gezeurd hebben om het hobbyisme van 'dat zangerke'? 'Vooral de eerste twaalf jaar heb ik dat misprijzen gevoeld', zegt Koen. 'Toen was het vechten tegen vooroordelen. Maar ondertussen is het meeste van die strijd gestreden.'

Koen (41) geeft wel toe dat hij het vroeger heel wat minder ambitieus aanpakte. 'Vroeger was het racen voor de fun. Spielerei . Ik weet nog dat ik eens een uitgaansnacht doorgetrokken heb, vóór ik aan de 24 uren moest beginnen. ( lacht schamper ) Dat was zot, ja.'

18:30

Een tweede maaltijd wordt geserveerd. Geen microgolfmaal deze keer, maar wél weer kip. En er komt nog een fan om een fotootje vragen. Koen mag aan zijn tafel- en teamgenoten uitleggen hoe het is om wereldberoemd in Vlaanderen te zijn. In Wallonië is de bekendheid van Clouseau nooit helemaal doorgedrongen. 'Vanmorgen ben ik hier wel voor de eerste keer herkend!', aldus Koen. 'De dame van de parking wou me eerst niet doorlaten, maar een andere Franstalige kwam zeggen dat ik piloot ben. Niet dat ik nog de ambitie heb om hier beroemd te worden, maar het was wel een fijn moment.'

Ook Koens Waalse collega-piloot Julien (22) moet bekennen dat hij 'Clouseau alleen van naam kent'.

19:03

De pitspoezen sont arrivées ! In het persdorp delen ze uitnodigingen uit om straks op de paddock een cocktailfeestje bij te wonen. Pitspoezen zijn kortgerokt en geheel zoals Van Dale het voorschrijft, mooi en jong. Je zou verwachten dat de meisjes zich ook gewillig rond de piloten gaan draperen, maar dat tafereel blijft vooralsnog uit. 'In heel mijn racecarrière heb ik hier nog nooit last gehad van vrouwen', zegt de meest toegeschreeuwde zanger van Vlaanderen.

Of het moest van Martine zijn, het liefje van Koens collega Julien, die de zanger komt plagen als het plots stormt: 'Heb je gezongen misschien?' Martine is heel wat minder stoer als haar Julien in de wagen kruipt. 'Ik leer bij. Maar vooral in het begin dat ik hem kende, was ik soms bang. Een tweetal jaar geleden was hij eens betrokken bij een zware crash in Dijon. Toen hij me belde was het eerste wat hij zei: je ziet ons vanavond op tv .'

Zou Valerie ook schrik hebben voor haar Koen? 'Ze komt zaterdag alleszins niet kijken, want ze doet haar winkel open. Kris komt wél kijken denk ik. De kinderen dan weer niet, want voor hen is Spa iets te ver. Ach, schrik is niet nodig.'

23:23

De kwalificatieritten in het donker zitten erop, het team-Wauters zal uiteindelijk tweede starten in zijn reeks. Niet de winnaar van de avond dus, maar toch tevredenheid. 'Niet slecht.'

Eén ding mag inmiddels duidelijk zijn: de 24 uren van Spa vallen in niets te vergelijken met het Sportpaleis van Antwerpen. 'Bij een concert kan je geen klapband krijgen en kan je niet uit de bocht vliegen', resumeert Koen. En, nog scherper gesteld: 'Voor een concert heb ik hoegenaamd geen stress meer. Ik doe er zovéél. Op een jaar race ik misschien negen of tien keer.'

En laat Francorchamps nu net de belangrijkste race van het jaar zijn. Gisteren nog thuis en in de opnamestudio, straks vanaf 16 uur weer richting hartslag 150. Wat een leven .

Corrigeer