Elke vlucht is goed voor uitstoot van drie ton CO2

Dagelijks binnenlandse vluchten in 'piepklein' België

Dagelijks binnenlandse vluchten in 'piepklein' België

Foto: BELGA

Zelfs in ons klein Belgenlandje behoren binnenlandse vluchten tot de orde van de dag. Grote Boeings en Airbussen van de touroperators vliegen boven onze hoofden van Oostende naar Brussel of Luik. Goed voor een uitstoot van drie ton CO2 per vlucht.

Alleen al met Oostende als bestemming of vertrekpunt zijn er gemiddeld 300 binnenlandse vluchten. 'En dat is nog maar een deel van het verhaal', zegt Filip Watteeuw (Groen!), die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). 'Want er zijn ook vluchten van Oostende naar Lille (70 km in vogelvlucht) of naar Londen en Rotterdam. Te absurd voor woorden.'

En dan werd het aantal vluchten tussen Brussel en Luik of Charleroi nog niet in de berekening opgenomen, evenmin als vluchten met privévliegtuigen. 'Het zijn de grote touroperators die de vluchten inlassen om passagiers in verschillende luchthavens op te pikken voor ze naar Tenerife vliegen', zegt Watteeuw. 'Na het opstijgen hangen ze hoop en al 4 minuten in de lucht voor ze weer moeten dalen.'

Hallo, grote touroperators? 'Het is een kwestie van comfort voor de reizigers, zodat ze kunnen vertrekken van op een luchthaven in hun buurt', zegt Hans Vanhaelemeesch van Jetair. 'Het gaat bij ons om één vlucht per week tijdens het winterseizoen: van Oostende naar Gran Canaria via Luik. Dat is een ecologische maatregel, want anders zouden we twee halflege vliegtuigen de 3.000 kilometer moeten laten afleggen. Onze vloot bestaat bovendien uit moderne vliegtuigen die per passagier maar 2,7 kilogram kerosine per 100 kilometer verbruiken.'

'Dat cijfer klopt voor lange afstanden, maar tijdens het opstijgen en landen verbruikt een vliegtuig het meeste kerosine', weerlegt ingenieur Julien Matheys, die aan de VUB een doctoraat schreef over de ecologische impact van de luchtvaart. 'Zelfs als alle passagiers met de auto van Oostende naar Luik zouden rijden, is de ecologische impact lager.'

Bij Groen! zien ze zelfs een nog milieuvriendelijkere oplossing. 'Je kan de reizigers heel eenvoudig met de bus of de trein naar de andere luchthaven brengen', zegt Filip Watteeuw. 'Er is een goede treinverbinding tussen Oostende en Luik. De CO{-2}-uitstoot ervan ligt elf keer lager en je verliest nauwelijks tijd omdat je alle procedures van de check-in overslaat.'

Maar dat is dan weer niet naar de zin van Thomas Cook, dat geregeld een vlucht inlegt van Zaventem naar Luik. 'Probeer maar eens om met de trein van Brussels Airport naar Luik-Bierset te geraken, en dan zwijg ik nog van de vertragingen bij de NMBS', fulmineert woordvoerder Baptiste Van Outryve. 'Onze vliegtuigen met draaiende motoren laten wachten op een trein in vertraging of op een reeks bussen in de file: dat zou pas een ecologische ramp betekenen.'

Waals verbod

De Waalse overheid voerde enkele jaren geleden een verbod in op vluchten tussen de luchthavens van Charleroi en Luik. Groen! pleit voor een gelijkaardig verbod in Vlaanderen, maar Vlaams minister Crevits heeft geen plannen in die richting. 'Korteafstandsvluchten kunnen noodzakelijk zijn om de vullingsgraad van het vliegtuig te verzekeren.'

En voor wie in die binnenlandse vluchten dé manier ziet om aan de files te ontsnappen: 'opstappen in Oostende en afstappen in Luik is niet mogelijk', zegt Vanhaelemeesch.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees