Test-Aankoop klaagt gebrek aan transparantie aan

Advocaat kost meer dan verwacht

Advocaat kost meer dan verwacht

Foto: Vum

Twee Belgen op de drie hebben maar een lage dunk over het gerecht, blijkt uit enquêtes van Test-Aankoop. Vooral in advocaten is het vertrouwen laag. Die kosten doorgaans veel meer dan verwacht, terwijl de rechtszaken al te vaak anders uitdraaiden dan de advocaat liet verhopen. Bart Moerman

Het vertrouwen in het gerecht is niet alleen laag. Veel geduld is ook nodig, blijkt uit enquêtes van Test-Aankoop. De helft van de ondervraagden was de afgelopen tien jaar persoonlijk bij een juridisch conflict betrokken, en bijna driekwart van de betrokkenen vond dat de rechtsgang veel langer duurde dan verwacht. Eén zaak op de zeven duurde vijf jaar of meer, twee op de drie duurden langer dan een jaar. Precies daarom blijft een grote meerderheid van de bevolking voor het gros van de conflicten liever weg uit de justitiepaleizen.

Weinig informatie

Wie een beroep deed op een advocaat kwam vaak bedrogen uit: in 67 procent van de gevallen werd de cliënt zeer slecht ingelicht over de totale kosten van het proces, in 61 procent over het ereloon van de advocaat. Maar ook over de duur en de termijn wist meer dan de helft te weinig, terwijl één op de drie een fout beeld voorgespiegeld kreeg van de winstkans. 'Natuurlijk kunnen we niet verwachten dat een advocaat van bij het begin zijn ereloon tot op de euro berekent', stelt Test-Aankoop. 'Maar het is van het grootste belang dat hij duidelijk uitlegt op welke manier hij zijn ereloon en andere kosten berekent.'

Advocaten blijken ook de wensen van hun klanten onvoldoende te respecteren. 40 procent van de ondervraagden had zelfs op een bepaald moment een ernstig conflict met de advocaat: die bleek te nonchalant, incompetent in de visie van de klant, of veel te eigenzinnig: in één geval op de tien handelde hij tegen de wensen van de klanten in, of zonder voldoende overleg.

Duidelijk gesprek noodzakelijk

De advocaten reageren verbaasd op dit hoge aantal ontevredenen. 'Uit onze eigen enquêtes blijkt een veel lager cijfer', zegt meester Kathleen Vercraeye names de Orde van Vlaamse Balies. De kritiek op onverwachte kosten en erelonen is haar wel bekend. 'Te weinig cliënten durven vragen stellen over de te verwachten kosten en erelonen', zegt ze. 'Wij raden hen nochtans aan om dat wel te doen, want dat kan veel misverstanden vermijden.' Veel hangt ook af van de zaak. Sommige advocaten rekenen een uurloon aan, en/of een ereloon dat in verhouding staat tot de inzet of het resultaat van de zaak.'Wij raden de advocaten en de cliënten ook aan om een duidelijk gesprek te hebben over de haalbaarheid, maar sommigen lijken niet te willen horen wat de advocaat hen precies zegt.'

Vercraeye wijst er ook op dat de Vlaamse Balies een modelcontract voor de advocaat opgesteld hebben, dat voor veel meer transparantie zorgt.  Dat modelcontract vindt u via deze link.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees