Een op de vijf kilometer van de autosnelwegen aan vervanging toe

Nóg meer putten in Vlaamse wegen

Nóg meer putten in Vlaamse wegen

Foto: edm

De Vlaamse wegen verkeren nog altijd in schrikwekkend slechte staat. Een op de negen km van de gewestwegen en een op de vijf km van de snelwegen is onmiddellijk aan herstel toe. Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) houdt daar 'een dubbel gevoel' aan over.

Hoe dramatisch sommige wegen in Vlaanderen erbij liggen, bleek al uit de sprekende beelden van diepe putten in het wegdek die afgelopen winter overal opdoken. Was het vorig jaar al slecht, dan ging het dit jaar nog verder bergaf. Van de autosnelwegen vraagt nu al 11,3 procent - afgerond één op de negen kilometer - onmiddellijk herstel. Vorig jaar was dat nog 10,6 procent. Nog erger is het gesteld met de gewestwegen: daar moet 18,9 procent - tegenover 16,9 procent vorig jaar - meteen opgelapt worden.

Niemand echter die minister Crevits gisteren een steen wierp bij de voorstelling van haar rapport over de toestand van het wegennet in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaamse Parlement. 'Zij doet haar best', klinkt het. Zo werd er dit jaar een nieuw wegdek gelegd op de E40 tussen Bertem en Sterrebeek. Later dit jaar volgt de volledige renovatie van de E313 in Limburg en de heraanleg van de E17 in Oost-Vlaanderen.

Ook goed nieuws

Crevits bracht gisteren ook niet enkel maar slecht nieuws mee naar het Vlaamse Parlement. Het aantal wegen in goede staat stijgt: bij de autostrades van 39 naar 47 procent en bij de gewestwegen van 17 naar 19 procent. Bovendien stijgt de veiligheid. 'Ik zit dus met een dubbel gevoel', zegt ze. 'Onze investeringen lonen voor een stuk, maar er is nog enorm veel werk. Vorig jaar waren er in Vlaanderen 177 werven, dat worden er dit jaar nog meer.'

Crevits gaat er prat op dat ze haar doelstellingen nog kan halen, ondanks de duidelijke achteruitgang van de Vlaamse wegen. Die bestaan erin om de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen vóór 2015 weg te werken, en op de snelwegen vóór 2020. 'Het is niet mogelijk om overal tegelijk te werken, daarom moeten we prioriteiten stellen', zegt ze. Dat houdt in dat de middelen vanaf 2013 of 2014 kunnen verschuiven van de autostrades naar de gewestwegen. Maar extra geld wordt moeilijk. 'We zullen moeten schuiven. Maar in 2004 was het budget 40 miljoen, nu is dat al 171 miljoen.'

Tandje bijsteken

De oppositie had wél kritiek, ook al voegde ex-minister Marino Keulen (open VLD) daar meteen aan toe dat Crevits 'van goede wil' is. Het probleem ligt eerder bij minister-president Kris Peeters, denkt Keulen: 'De nood is groter dan voorzien, dus zal hij een tandje moeten bijsteken. Dat betekent dat er extra geld nodig. Peeters heeft de mond vol van economische ontwikkeling, maar ons wegennetwerk speelt een cruciale rol daarin. Dat hij zich dus engageert om extra geld in de wegen te pompen.'

Corrigeer

MEER NIEUWS