Belgiës pils nummer twee wil cafés en winkels heroveren

Nieuwe Maes is iets sterker

Marc Roubaud, algemeen directeur van Alken-Maes België, benadrukt dat Maes een regelrechte aanval op de Belgische pilsmarkt inzet. Foto: © Pol De Wilde - Corelio

Brouwerij Maes stelde gisteren zijn nieuwe pils voor. Die is iets sterker en steviger, maar behoudt zijn typische Maes-smaak. Met de vernieuwing wil brouwerij Alken-Maes een nieuw elan geven aan Belgiës tweede pilsmerk.

Vorige maand kondigde Alken-Maes aan dat de prijs van zijn bieren vanaf vandaag 3,5 procent hoger wordt. Tegelijk gaat ook een forse vernieuwing van de Maes-pils van start, na Jupiler de populairste pils op de Belgische markt. Directeur Marc Roubaud van Alken-Maes Belgiê steekt het niet onder stoelen of banken: Maes doet een regelrechte aanval op de Belgische pilsmarkt. Zowel in de cafés als de winkels wil de tweede pils van België zijn positie versterken. Dat gebeurt met veel reclame, maar ook met een vernieuwing van de pils. De nieuwe Maes bevat, net als Jupiler, 5,2 in plaats van 4,8 procent alcohol en bevat verhoudingsgewijs meer vaste stof, waardoor hij wat sterker, minder waterig smaakt.

Pilsdrinkers weten dat Maes zich altijd onderscheiden heeft met een eigen, wat afwijkende, zoeterige smaak. Dat blijkt ook uit een consumentenonderzoek dat marketingdirecteur Nicolas Lambert voorstelde: daaruit blijkt dat twee derde van de pilsdrinkers liever een wat bitterder bier hebben, terwijl een derde net de zachtere, fruitigere smaak van Maes verkiest. 'De nieuwe Maes schuift iets op richting de gewone pilsdrinkers, maar blijft vlot wegdrinkbaar.' Dat wordt ook vertaald in de nieuwe slogan: 'Honderd procent Maes, met meer karakter.'

Alken-Maes is sinds een jaar eigendom van het Nederlandse Heineken. Volgens algemeen directeur Marc Roubaud houdt dat geen verband met de smaakverandering. 'We hadden al een plan voor de herlancering van Maes, dat toch de tweede pils op de Belgische markt is. We hebben onze plannen natuurlijk moeten voorleggen aan onze nieuwe aandeelhouder. Het is en blijft dus een volledig Belgisch verhaal voor Belgische klanten.'

Roubaud beklemtoont dat hij met Maes een regelrechte aanval op de Belgische pilsmarkt wil inzetten. 'Men mag toch niet vergeten dat pils het meest gedronken bier in België is, en dus heel belangrijk blijft. Wij willen als een echte challenger agressief de markt op gaan. Daarbij ben ik gulzig: ik wil zowel de horeca als de winkels aanpakken.'

Bas Lansbergen heeft als brouwmeester mee de nieuwe Maes 'ontworpen' in de brouwerij van Alken, waar alle bier van Alken-Maes, behalve de geuze gebrouwen wordt. Bijna een jaar werk kruipt in zo'n vernieuwing, zegt Lansbergen. 'We wisten wel wat we wilden, maar tegen dat je die smaak precies krijgt, heb je toch heel wat proefbrouwsels nodig', vertelt hij. Hèt grote verschil met de oude Maes is dat er geen ruwe tarwe meer in zit. Die is vervangen door mout en Saazhop, dat is duurdere hop uit Tsjechië, met een grote aromatische bitterheid.'

De typische Maes-smaak komt volgens Lansbergen uit de eigen gist van de brouwerij. 'De gist is de DNA van het bier. Die is dezelfde gebleven, en we blijven die zèlf kweken. We bewaren die op drie verschillende plaatsen, zodat we bij een eventueel ongeval toch onze eigen smaak kunnen houden.' Volgens Landsbergen is door de nieuwe ingrediënten de Maes ook zowat een kwart bitterder. Bovendien is ook de schuimkraag iets robuuster.

Wie de nieuwe Maes wil proeven, moet nog enkele dagen geduld hebben. Deze morgen begint de brouwerij het nieuwe bier uit te rollen naar de groothandel. Pas vanaf maandag zal hij voluit in de distributie en cafés te verkrijgen zijn. De brouwerij vermoedt dat er zo'n twee weken over zullen gaan voor de nieuwe Maes overal ligt.

Volgens specialisten investeert Alken-Maes zo'n 9 miljoen euro in de vernieuwing van Maes.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees