Staande ovatie voor Jan Decortes opera

Staande ovatie voor Jan Decortes opera

Eerlijk, sober en met de muziek vooraan: Dido & Aeneas is een schot in de roos.

Klassieke muziek hoeft niet saai en oubollig te zijn. Bij het Festival Van Vlaanderen doen ze hard hun best om dat aan te tonen. Bij de festivalopening in Brussel werd er alvast op een fijne manier stof afgenomen: Jan Decorte zorgde voor een frisse bewerking van Henry Purcells Dido & Aeneas.

Brusselaar Jan Decorte maakte naam als eigenzinnig theatermaker. Hij creëerde zijn eigen kinderlijke taal en pakte uit met rigoureuze, uitgepuurde bewerkingen van theaterklassiekers. Voor de feestelijke opening van het KlaraFestival Van Vlaanderen mocht hij in het Brusselse Kaaitheater nu zijn eerste opera aanpakken: de barokklassieker Dido & Aeneas (1689) van de Britse componist Henry Purcell. En afgaand op de staande ovatie op het eind, zal het zeker niet zijn laatste geweest zijn.

Het mooie aan Decortes aanpak? Hij levert een voorstelling die niet meer pretendeert te zijn dan het is: eerlijk, sober en abstract, met de muziek vooraan. Letterlijk en figuurlijk dan. Het kamerkoor Octopus plaatst hij links op scène, het barokorkest B'Rock rechts. Blootsvoets. Daartussenin een gouden gordijntje met deuropening, waarvoor de zangers hun ding doen. Behoorlijk statisch en minimalistisch, maar het werkt, in deze compacte opera die amper een uur duurt.

Mooie muziek en af en toe een knipoog, onder meer gebracht door Decortes levensgezel Sigrid Vinks die als een olijke, witte Cupido zangers en decorstukken tevoorschijn haalt en soms een dansje pleegt. ,,Ik wil iets heel simpels maken en erop vertrouwen dat de mensen die abstracte taal van dans en muziek begrijpen'', schermde Decorte van tevoren. ,,Wat je nodig hebt is gewoon: mensen die schoon zingen en schoon spelen. Het moet een chique, verheven avond worden van een hoofse klasse. Minimaal, abstract en authentiek.'' Opdracht volbracht. (HMP)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees