Strandvakantie in Spanje steeds vaker gecombineerd met borstvergroting

Strandvakantie in Spanje steeds vaker gecombineerd met borstvergroting

Foto: © Science Photo Library

Steeds meer vrouwen maken van een strandvakantie aan de Spaanse costa's gebruik om meteen ook een borstvergroting, liposuctie of neuscorrectie te laten uitvoeren. Spanje is het Europese centrum geworden van de plastische chirurgie. Een ingreep kan zelfs op afbetaling.

In Spanje zijn 900 ziekenhuizen door de staat erkend om plastisch chirurgische ingrepen uit te voeren. Dat is meer dan in om het even welk Europees land. Dat zegt dokter Javier de Benito, voorzitter van de Internationale Vereniging voor Plastische Chirurgie aan de Britse krant The Guardian . De Spaanse ziekenhuizen zijn meteen ook de goedkoopste. Per jaar worden er zowat een half miljoen plastische ingrepen uitgevoerd.

De 24-jarige Britse Adriana Bordoy is een van die ontelbare costatoeristen die naar Palma de Mallorca is afgezakt om zichzelf een paar mooiere borsten aan te schaffen. Het kost haar 5.000 euro, een som die ze in maandelijkse sommen van 100 euro afbetaalt. Adriana is enthousiast. ,,Plastische chirurgie is in Spanje even goedkoop als een abonnement bij het fitnesscentrum'', lacht ze. ,,Het is even gemakkelijk als je haar rood verven.'' De onderzoeken voor en het herstel na de operatie gaan zelfs zo snel, dat ze zelfs nog tijdens haar vakantie haar nieuwe borsten op een topless costa kan laten bruinen.

60 euro per maand

In de Spaanse privéklinieken werkt de grootste concentratie plastische chirurgen ter wereld. In de staatsziekenhuizen zijn nog eens 6.000 plastische chirurgen aan de slag. Ze werken even goedkoop als in Tsjechië, Zuid-Afrika of Brazilië. De chirurgen sluiten deals met de banken, die klanten leningen aanbieden die op een termijn van vijf jaar afbetaald moeten worden. De maandelijkse bijdrage bedraagt soms maar 60 euro per maand.

De plastische ziekenhuizen trekken duizenden toeristen uit Noord-Europa aan. Toch bestaat de meerderheid van de klanten uit Spaanse vrouwen. De gemiddelde klant is een 32-jarige Spaanse, buitenhuis werkende vrouw. Slechts tien procent zijn mannen. De meest populaire ingrepen zijn borstvergrotingen en liposuctie.

Overigens ligt in Spanje ook het hoofdkwartier van de Corporacion Dermoestética, het enige beursgenoteerde bedrijf ter wereld voor plastische chirurgie. In Spanje alleen al heeft die multinational 46 vestigingen en gaf ze vorig jaar 16 miljoen euro uit aan reclame.

Volgens waarnemers loopt de Spaanse obsessie voor plastische chirurgie en het perfecte lichaam parallel met het succesverhaal dat Spanje is in de Europese Unie. Spaans staat - tot spijt van wie 't benijdt - steeds meer gelijk met trendy.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees