NMBS brengt hotelschool Ter Duinen in de problemen

NMBS brengt hotelschool Ter Duinen in de problemen

Directeur Raf Sonneville van hotelschool Ter Duinen: 'Je kunt niet zeggen dat wij geen goede klant zijn van de NMBS.'mma Foto: © Mark Maes

KOKSIJDE - Er zijn leerlingen van de hotelschool in Koksijde die nog geen uur fysica hebben kunnen volgen. De te korte trein is altijd te laat.

'De problemen duren al het hele schooljaar', zegt directeur Raf Sonneville van de hotelschool Ter Duinen in Koksijde. 'De aansluitingen zijn niet goed en - vooral - de treinen hebben onvoldoende capaciteit.'

De hotelschool geeft op 1 september zijn programma - met onder meer de vakantiedagen en het lessenrooster voor het hele schooljaar - door aan de NMBS.

'Op schooldagen werden vroeger meer treinstellen ingezet, maar nu niet meer. Die flexibiliteit is blijkbaar verdwenen. De problemen doen zich vooral de maandag voor. Minstens vierhonderd internen van onze school komen met de trein maar vanaf Gent en zeker vanaf Lichtervelde kan er niemand meer bij. De trein heeft te weinig wagons. De conducteur laat in dat geval simpel weten dat de trein vol zit en niemand meer mee kan. Dan moeten onze leerlingen een uur wachten op de volgende trein. Minstens de helft van de leerlingen arriveert hier de maandag een uur te laat. De eerste les begint om 9.50 uur, in functie van de trein van 9 uur. Er zijn leerlingen van een bepaalde klas die sinds september nog nooit fysica - één uur in de week en de eerste les van 9 uur - hebben kunnen volgen. Al vrees ik dat er ook wel leerlingen zijn die af en toe misbruik maken van de situatie en nog een uur in de cafés rond hangen. Wij hebben daar weinig controle op', zegt Raf Sonneville.

'Op vrijdag zijn er minder problemen. De lessen stoppen niet allemaal op hetzelfde uur, zodat er een grotere spreiding is. We hebben al ettelijke brieven geschreven naar de ombudsman en verschillende keren getelefoneerd. We krijgen altijd een vriendelijk antwoord en de belofte om de zaak op te lossen of door te geven naar de bevoegde diensten, maar sinds 1 september is er nog niets veranderd. Die situatie werkt ferm op de zenuwen. Je kunt niet zeggen dat wij geen goede klant zijn van de NMBS. Heeft de NMBS materiaalproblemen? Wij vragen enkel langere treinen.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio