Studenten begeleiden allochtone leerlingen

De stad Leuven schakelt de studenten lerarenopleiding van de hogescholen en de universiteit in om kansarme leerlingen bij te scholen. Zo wil ze meer allochtonen laten doorstromen naar het hoger onderwijs.

150 studenten van de lerarenopleidingen aan de Katholieke Universiteit, GroepT en de Katholieke Hogeschool Leuven geven dit academiejaar als onderdeel van hun stage bijscholing aan kansarme leerlingen in de eerste graad secundair onderwijs.

Elke student begeleidt twee dagen per week drie tot vier leerlingen na schooltijd. Het is vooral hun taak om de leerlingen, vaak van allochtone afkomst, bij hun huistaken te begeleiden, hen een goede studiemethode aan te leren, te motiveren en zin voor verantwoordelijkheid mee te geven.

In het eerste semester zijn al ongeveer 75 studenten van de twee Leuvense hogescholen aan de slag gegaan. Vanaf midden februari stappen ook nog 60 studenten lerarenopleiding van de KULeuven mee in het project.

Zij zullen samen dit jaar in totaal 300 kansarme leerlingen begeleiden. Dat is bijna tien procent van alle leerlingen eerste graad in Leuven.

Het initiatief voor het 'Buddy-project' -de student is niet alleen leerkracht maar ook een vriend ('buddy') van de leerling- komt van de Leuvense schepen van Onderwijs en Diversiteit, Mohamed Ridouani (Spirit). Hij wil daarmee op termijn meer allochtone leerlingen klaarstomen om hogere studies aan te vatten.

De steden Gent, Mechelen, Antwerpen, Kortrijk en Lier toonden al interesse voor het project. (dey)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees