Dedecker schaft pechstroken af

Dedecker schaft pechstroken af
Kamerlid Jean-Marie Dedecker bereidt een wetsvoorstel voor om de pechstroken langs onze snelwegen af te schaffen.

'Ofwel kunnen we dan de bestaande drie rijstroken verbreden, waardoor het risico op ongevallen afneemt,' zegt de kopman van Lijst Dedecker, 'ofwel breiden we uit tot vier rijstroken, waardoor de doorstroming vergroot en de kans op files óók afneemt.' Een deel van het traject Leuven-Brussel heeft trouwens nu al geen pechstroken, maar wel vier rijstroken. Dedecker bepleit de veralgemeende aanleg van pechzones naast de autostrade, die nu al her en der bestaan. 'Auto's vallen nog zelden in panne. Maar er gebeuren natuurlijk wel ongevallen. Daarvoor voorzie ik in permanent bemande takeldiensten langs alle snelwegen om de tien kilometer. Die kunnen binnen het kwartier ingrijpen.'

Dat kost handenvol geld, beseft ook Dedecker. 'Maar deze morgen stond er 150 kilometer file naar Brussel. De kostprijs daarvan is nog veel hoger.' Een wetenschappelijke studie van 2003 schatte de economische schade van de files het jaar voordien op 114 miljoen euro, en de ecologische schade op 360 miljoen euro. 'Voor dat geld kun je wel wat takelwagens op pad sturen', zegt Dedecker. Hij spiegelt zich aan de drukke Britse M5-snelweg, waar een systeem met permanente takeldiensten degelijk functioneert.

Dat op een deel van de snelweg tussen Hasselt en Antwerpen een vrije busbaan is aangelegd, vindt de Oostendenaar larie. 'Eén rijstrook kan 2.200 voertuigen per uur verwerken. Om dat aantal te halen moeten er per uur al 44 bussen met 50 mensen passeren. Dat aantal wordt nooit gehaald', zegt Dedecker. (pdb)



Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees