Kangoereklas stimuleert hoogbegaafde leerlingen

Kinderen leren Arabisch

Kinderen leren Arabisch

Lerares Mieke Claus (links) en directeur Filip De Baets.mvn Foto: © michel vanneuville

JABBEKE - In school De Wassenaard gaan kinderen met een leervoorsprong op donderdag naar de Kangoeroeklas. Ze leren er schaken, een fiets repareren en... een mondje Arabisch. 'Als ze op de basisleerstof vooruitlopen krijgen ze zo nog meer voorsprong', zegt de directeur.

'Hoogbegaafde kinderen hebben een brede interesse, zijn creatief en nieuwsgierig. Maar ze nemen de leerstof op als een spons en die voorsprong kan door hun grote leerhonger juist averechts werken', zegt directeur Filip De Baets. 'Daarom hebben ze nood aan bijzondere ondersteuning, voor hen is het immers niet evident om tijdens de gewone lessen studievaardigheden te ontwikkelen. In plaats van op de leerstof vooruit te lopen, bieden we lesprojecten aan in de breedte. Anders krijgen ze nog meer voorsprong. Het is echter ook belangrijk dat ze leren omgaan met falen. Veel hoogbegaafde kinderen zijn perfectionistisch ingesteld: liever weinig inspanning doen en mislukken, dan echt hun best doen en, in hun ogen, ook te mislukken. Ze moeten leren dat ze ook fouten mogen maken.'

Mooie krullen

De leerlingen kregen al schaakles, leerden een fiets herstellen en sinds nieuwjaar buigen ze zich over de Arabische taal. 'Ze kennen het alfabet en ontcijferen woordjes uit een Arabische krant', zegt lesgeefster Mieke Claus. 'Nu voelen ze aan dat ze wel nog veel kunnen bijleren, ze krijgen iets aangereikt om zich echt in vast te bijten. Bovendien spreekt die taal tot hun verbeelding, je schrijft het van rechts naar links en de letters hebben mooie krullen. Maar het blijft natuurlijk een kennismaking. Ik heb er zelf tien jaar over gedaan om de taal goed onder de knie te krijgen.'

Op basis waarvan wordt een leerling hoogbegaafd bevonden? Volgens De Baets vraagt dat tijd. 'Eerst is er het vermoeden van de leerkracht, die ervaart dat de leerling zich verveelt of onderpresteert. Hoogbegaafde kinderen zijn doorgaans ook heel sociaalvoelend. Ze gaan juist ondermaats presteren om zich ook meer sociaal aanvaard te voelen. Ze willen liever niet boven de rest uit schieten.'

Vallen ze dan niet extra op in zo'n apart klasje? De Baets vindt van niet. 'De kinderen zijn het gewoon dat klasgenootjes worden weggehaald voor de zorgklassen. Ze hebben dus niet het gevoel dat dit een elitegroepje is. Ook in de dagdagelijkse klassenpraktijk worden die hoogbegaafde kinderen meer gestimuleerd. Als ze eerder klaar zijn met hun taak, kunnen ze klasgenootjes helpen. De leerkracht kan ze oefeningen geven op een hoger niveau, maar door analogie en eigen inzicht hebben ze die ook weer snel door. We geven ze op zo'n moment nieuwe uitdagingen zodat ze niet gefrustreerd geraken.'

Het project werpt vruchten af volgens De Baets. 'We zien dat hoogbegaafde leerlingen zich ook in de klas positiever opstellen. Die opdrachten vragen hun engagement: na de lessenreeks krijgen ze een examen en als ze slagen een diploma. Mogelijke projecten voor de toekomst zijn pianoles en Italiaans', verklapt de directeur nog.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio