Meer dan 1.000 klachten over nieuw spoorboekje

Meer dan 1.000 klachten over nieuw spoorboekje
BRUSSEL - Bij de ombudsdienst van de NMBS waren gisteren al 650klachten binnengekomen over de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Bij de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) nog eens ruim 350. Dat zijn er meer dan dubbel zoveel als vorig jaar.



Het nieuwe spoorboekje van de NMBS beleefde gisteren zijn vuurdoop. Een vlotte ochtendspits was het allerminst, maar de vertragingen waren volgens de NMBS niet het gevolg van de nieuwe dienstregeling, wel van een aantal defecten, onder meer op de lijn Brussel-Leuven-Luik.

Niettemin zorgt het nieuwe spoorboekje voor serieus wat ergernis. Bij de ombudsdienst van de NMBS en de BTTB kwamen al meer dan duizend klachten binnen, een pak meer dan bij vorige aanpassingen. 'Wij gaan die reacties niet zomaar naast ons neerleggen, maar toch blijven wij erbij dat 95procent van de reizigers ongewijzigde of betere treinuren heeft', reageert NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts.

Wij namen gisterochtend de proef op de som en testten vier 'probleemlijnen' met sterk gewijzigde uurroosters uit. Onze reporters reden mee van Turnhout naar Antwerpen, van Genk naar Brussel, van Blankenberge naar Kortrijk, en van Eeklo naar Gent.

De NMBS belooft om de nieuwe dienstregeling te evalueren en half januari de nodige aanpassingen te doen. De spoorwegmaatschappij wil vanaf volgend jaar de stiptheid van de treinen ook op een andere manier meten. Niet alleen het eindstation, maar ook de doorkomsten in de tussenstations zullen meetellen en piekuurtreinen zullen zwaarder doorwegen in de eindafrekening.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees