Zeitgeist 2007 van Google brengt voor het eerst surfgedrag Belgen in kaart

Wat hebt u op het net te zoeken?

Wat hebt u op het net te zoeken?
BRUSSEL - Wat zoeken u en ik op het internet? Filmpjes, vrienden, muziek en nieuws, zo blijkt uit Googles toptien van de populairste zoektermen van 2007. Supporteren doen we voor Anderlecht, luisteren naar Tokio Hotel en op reis gaan naar Frankrijk.



Heeft de eindeloze regeringsformatie zijn stempel gedrukt op onze tijdsgeest? Volgens Google niet. Wat vooral opviel in de online-interesses van de Belg, was de nog toenemende populariteit van sociale netwerken op het web. Vooral de community-sites waar filmpjes centraal staan (Youtube, Dailymotion, Gigistudio) doen het goed, maar ook de meer op muziek gerichte vriendensite Myspace blijkt nog niet uitgeteld, en de lokalere LNM en Facebox (later Netlog) zetten zich door.

Dat blijkt uit de toptien van zoektermen op Google.be, oftewel Googles 'Zeitgeist' van 2007. Google berekent dat jaarlijkse trendrapport door de populairste zoektermen op te tellen bij de snelst stijgende. Het is de eerste keer dat de internetgigant België afzonderlijk onder de loep neemt. Behalve video- en vriendensites wordt onze tijdgeest, aldus Google, getekend door Ebuddy, een chatprogramma voor web en gsm en door Radioblog, een muziekspeler die je op je eigen webpagina kan installeren.

Naast die algemene telling focust Google op specifieke tijd- en geldbestedingen. In combinatie met het woord 'concert' zochten Belgen het vaakst naar de Duitse rockgroep Tokio Hotel, gevolgd door Mika en Clouseau. 'Tweedehands' combineren we het vaakst met 'auto' en 'vakantie' met 'Frankrijk'. En Anderlecht heeft, toch op Google, meer supporters dan eender welke andere Belgische voetbalclub.

Ook internationaal drukken sociale websites hun stempel op de Zeitgeist. Al is de eerste plaats in de globale toptien weggelegd voor de Iphone, het nieuwste hebbeding van Apple.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees