De Voer wordt opnieuw opengelegd

Na fontein verdwijnt ook viaduct Kapucijnenpoort

Na fontein verdwijnt ook viaduct Kapucijnenpoort

Foto: © ivw

LEUVEN - De kop van de Kapucijnenvoer in Leuven krijgt een heel ander uitzicht. De fontein moest deze week al wijken. In de toekomst wordt de Voer er weer blootgelegd. Ook het viaduct is geen lang leven meer beschoren. Het wordt vervangen door een kruispunt.

De fontein aan de kruising van de Kapucijnenvoer met de Tervuursevest is definitief verdwenen. Zij maakt plaats voor een nieuw project, dat kadert binnen de heraanleg van de Kapucijnenvoer. 'We willen er de Voer, die momenteel onder de straat loopt, opnieuw openleggen. Hiervoor gaan we deze rivier ook wat verleggen', zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A)

Rond de opengelegde Voer komt een parkje. 'Daar is ook plaats voor twee bruggen, eentje voor auto's en eentje voor voetgangers. De weg voor tweerichtingsverkeer verschuift naar de kant van de huizen. Als alles klaar is, zal het daar veel mooier zijn, met veel meer groen en water, dan met die fontein', stelt Robbeets. Bovendien werkte de fontein niet naar behoren. 'Eigenlijk was het een prutsfontein. Door de wind kon zij nooit op volle kracht werken.'

Geen tunnel

Ook het viaduct verdwijnt uit het straatbeeld. Uit een studie van het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) bleek namelijk dat de brug haar beste tijd gehad heeft en tegen 2013 moet vervangen worden. In voorontwerpen zou het viaduct plaats ruimen voor een tunnel, maar van dat idee zijn ze nu afgestapt. 'Door de Voer en een verbinding van de Dijle die eronder lopen, bleek dat bijna onmogelijk', zegt Robbeets.

De tunnel had als voordeel dat er veel ruimte vrijkwam om er bijvoorbeeld een parking met bushalte neer te poten. Maar ook in de nieuwe plannen is daar plaats voor. De ontwerpen zijn namelijk geëvolueerd naar een nieuw kruispunt met verkeerslichten dat wat verschuift in de richting van de Koning Boudewijnlaan, weg van het centrum. Tussen de Kapucijnenvoer en de Koning Boudewijnlaan zouden dan twee grote vlaktes ontstaan.

'De ene willen we gebruiken als zogenaamd transferium, naar Nederlands model. Daar kun je niet alleen je auto kwijt, maar ook overstappen op het openbaar vervoer als je de stad wilt bezoeken. Eventueel kan je er ook fietsen huren', stelt Robbeets. 'Wat we met de tweede ruimte willen doen, staat nog niet vast.'

Al het verkeer op de ring van Leuven zal, volgens de nieuwe plannen, dus een extra kruispunt met lichten passeren. Volgens de schepen zal dat de doorstroming niet hinderen: 'Computersimulaties tonen aan dat het verkeer zo vlot zal verlopen als vandaag.' Vermoedelijk zullen de werken in 2014 starten.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio